Ik deed aangifte tegen de minister van Onderwijs - Een vervolg deel 1/5

Op 5 augustus werd de documentaire 'Ik deed aangifte tegen de minister van Onderwijs' uitgezonden van maakster Yora Rienstra over lhbt+ zijn op een (orthodox) religieuze school. Hierin kwamen naast de leiders van deze scholen zelf, ook oud-leerlingen daarvan aan het woord.

De komende dagen is het de beurt aan de huidige leerlingen. Jongeren die zich identificeren als lhbt+ en op dit moment nog leerling zijn van zo’n reformatorische school.

Deze leerlingen weten elkaar binnen de school vaak (bewust of onbewust) ook te vinden en kunnen zo de steun krijgen van elkaar, die ze vanuit hun school missen.

Wijdekerk is dankbaar dat lhbt+ leerlingen ook ons weten te vinden en dat zelfs één leerling ons teamlid is.

Dat is dus zeker een verbetering van de situatie: voorheen leek het voor leerlingen veelal alsof ze de enige waren, en dat is een verschrikkelijk eenzaam bestaan. Deze jongeren zijn er helaas nóg, dus hopelijk kan ook dit bericht er zoveel mogelijk van hen bereiken.

In de Whatsapp-groep van Wijdekerk, bestemd voor christelijke lhbt+ jongeren, kunnen jongeren ook veilig hun stem laten klinken en delen. Een stem die tot nu toe altijd pas gehoord en gebruikt werd wanneer men de school had verlaten.

Want daar waar deze christelijke lhbt+ jongeren hun stem het méést gehoord willen hebben, zoals op hun school zelf, krijgen ze daartoe nog niet de kans.

Daarom wil Wijdekerk ervoor instaan dat dit wel kan. Wij zijn dankbaar dat 4 huidige leerlingen van zo’n reformatorische school de moed hebben gevonden om hun ervaring te delen. In de eerste instantie was het de bedoeling dat hun stem een plek zou krijgen in de documentaire ‘Ik deed aangifte tegen de minister van onderwijs’. Dit verliep anders.

Met toestemming deelt Wijdekerk daarom de anonieme brieven van deze 4 leerlingen, om recht te doen aan hen ‘over’ wie er steeds gesproken wordt, in plaats van ‘met’. Hen over wie het ten diepste gaat in het debat van lhbt+ leerlingen in het reformatorische onderwijs: de huidige leerlingen zelf.

In hun brieven vertellen deze anonieme leerlingen hoe het is om lhbt+ te zijn op een religieuze school en hoe ze daarmee omgaan. Ze delen met ons twee heftige momenten waarin ze daarmee geconfronteerd werden en als laatste hoe zij wensen dat het er op zo’n school aan toe zou gaan.

Rauw, persoonlijk en eerlijk dus.

Bij het lezen van hun brieven vragen wij je te letten op de overeenkomsten en verschillen in de persoonlijke ervaringen van deze leerlingen. De brieven publiceren wij geheel, want juist hun gehele ervaring doet er toe. Geen woord achtergelaten.

Met deze leerlingen en wat oud-leerlingen bouwt Wijdekerk aan een steunend netwerk voor lhbt+ leerlingen op religieuze scholen. Bouw je mee?

Deze reeks brieven zijn geschreven door leerlingen van een reformatorisch school, waarin ze hun ervaringen delen. HIj maakt deel uit van een serie van meerdere brieven. Dit is de introductie, volg de link voor brief1, brief 2, brief 3 en brief 4 van de serie.