toolkit.jpg

Toolkit ondersteuning van ouders van LHBT+-kinderen

Wil jij wat doen voor ouders van LHBT+-kinderen in jouw kerk? Wij hebben een paar tips op een rij gezet. Voor alles geldt: bid om wijsheid, inspiratie en goede mensen op je pad.

Wat kun je doen binnen je gemeente?

1. Je kunt een gespreksavond organiseren, en een spreker uitnodigen over LHBT+-thema’s. Heb oog voor de ouders van LHBT+-kinderen en wat zij doormaken; denk ook aan de andere gezinsleden, en grootouders. Wijdekerk denkt graag mee hoe je zo’n avond kunt inrichten.

2. Als er al beleid gemaakt is in je kerk en het daarna stil wordt rond LHBT+-beleid, dan zou je om voorbede kunnen vragen voor LHBT+-mensen en hun ouders en familieleden.

3. Je kunt een stukje in het kerkblad schrijven over Wijdekerk of een andere organisatie die zich inzet voor LHBT+-mensen. Ouders van LHBT+-kinderen zullen je dankbaar zijn, dat je het gesprek op gang wilt brengen.

4. Bid om openheid in je kerk. Bid dat er geen verborgen pijn meer hoeft te zijn.

Wat kun je doen voor ouders van LHBT+-kinderen in je gemeente?

1. Nodig deze ouders uit voor gesprek. Zij kunnen zich eenzaam voelen bij wat ze meemaken. Vergeet andere gezinsleden en familieleden niet. Bied een luisterend oor.

2. Je kunt ouders van LHBT+-kinderen in contact brengen met Wij de Ouders, het netwerk van ouders die bekend zijn met Wijdekerk. www.wijdekerk.nl/wij-de-ouders

3. Stel in je kring voor om eens met elkaar te praten over LHBT+-mensen. Je kunt ook een spreker uitnodigen. Soms heb je alleen het vermoeden dat iemand ouder is van een LHBT+-kind. Dan is het fijn dat diegene merkt dat je belang hecht aan gesprek hierover.

4. Als ouders van LHBT+-kinderen vragen hebben over het beleid van de kerk en hun geloof, en je komt daar samen niet uit, dan kun je hen doorverwijzen naar Wijdekerk. Wij hebben een groot netwerk en zullen ons best doen een passend iemand te vinden voor gesprek, waaronder professionals en organisaties waarnaar wij kunnen doorverwijzen. Wijdekerk kan je ook in contact brengen met een predikant in je regio.

Wat kun je doen wanneer ouders van een LHBT+-kind jouw visie niet respecteren​?

1. Probeer te begrijpen dat mensen kunnen denken dat zij zondigen naar God als ze hun overtuiging loslaten.

2. Bid om liefde in je hart naar mensen die harde standpunten vasthouden.

3. Blijf vriendelijk en bid om een open houding naar deze mensen in je omgeving. Het kan wijs zijn om het onderwerp te laten rusten, en toch goed en liefdevol met elkaar om te blijven gaan.

4. Zoek andere metgezellen die in dezelfde vrijheid van Christus willen leven.

Wat kun je verder nog doen?

1.  Je kunt op Facebook af en toe een berichtje of een foto plaatsen waarin je je als ouder positief uitspreekt over LHBT+-mensen. Je kunt daar ook wijzen op een goed boek over LHBT+-mensen. Hierdoor kan een ander bedenken dat je openstaat voor gesprek over deze dingen.

2. Organiseer als ouder een paarse vrijdag op een school (nl.wikipedia.org/wiki/Paarse_Vrijdag)

3. Je kunt jouw persoonlijke verhaal als ouder van een LHBT+-kind delen op onze site. Je kunt je verhaal insturen via www.wijdekerk.nl/vragenlijst-vertel-je-verhaal

4. Sluit je aan bij Wij de Ouders van Wijdekerk, en start een eigen regionale kring met ouders van LHBT+-kinderen.

Want samen zijn Wijdekerk, er kan niemand gemist worden.