toolkit.jpg

Toolkit ondersteuning van LHBT+-mensen

Wil jij wat doen voor de positie van LHBT+-mensen in jouw kerk? Verlang je naar eenheid en inclusiviteit? Wij hebben een paar tips op een rij gezet. Voor alles geldt: bid om wijsheid, inspiratie en goede mensen op je pad.

Wat kun je doen binnen je gemeente?

1. Zoek mensen binnen je gemeente die naar je willen luisteren en je begrijpen. Als het lastig is om mensen te vinden die je visie delen, stuur ons dan een berichtje via het contactformulier. Dan kijken wij wat we voor je kunnen doen, of naar welke organisatie we je kunnen doorverwijzen.

2. Breng je visie, liefst samen met anderen, ter sprake op een kring of vergadering. Stimuleer mensen tot nadenken. Stel open vragen en veroordeel niet.

3. Stel voor om een speciale avond te organiseren met één van de christelijke LHBT+ initiatieven, die een voorlichting of seminar kunnen verzorgen. Wij kunnen je op weg helpen of doorverwijzen naar andere initiatieven.

4. Schrijf een bijdrage in het kerkblad waarin je je verlangen naar meer eenheid en inclusiviteit deelt.

Wat kun je doen voor LHBT+-mensen in je gemeente?

1. Nodig hen uit voor gesprek, een luisterend oor, of een maaltijd. Laat weten dat je naast hen staat en dat je wilt doen wat je kan.

2. Spreek je uit zodat LHBT+-mensen die in de kast zitten weten dat ze zich bij jou veilig kunnen uitspreken.

3. Vraag of iemand een netwerk heeft waarop die kan terugvallen. Vertel ze over Wijdekerk of een ander christelijk LHBT+-initiatief. Wijdekerk heeft meerdere ‘geheime’ Facebookgroep waarvoor je je kunt aanmelden via het contactformulier.

4. Wees alert op signalen van eenzaamheid en depressie bij je LHBT+-medemensen. Verwijs mensen indien nodig naar professionele hulpverlening.

Wat kun je doen wanneer mensen jouw visie niet respecteren, maar negeren en contact uit de weg gaan?

1. Aanvaard dat mensen hun overtuiging niet makkelijk loslaten. Bedenk dat mensen het spannend kunnen vinden om kritisch over hun standpunten na te denken.

2. Besef dat wij mensen niet altijd kunnen overtuigen. Bid dat jouw woorden en inzichten tot nadenken zullen stemmen. Wanneer een gesprek moeilijk gaat is het verstandig om iemand mee te vragen die je kan ondersteunen. Houd de liefde vast.

3. Dank God voor nieuwe metgezellen in de vrijheid van Jezus.

Wat kun je verder nog doen?

1. Met jouw visie kun je bijdragen aan de eenheid binnen Gods familie. Daarin wordt ieder uniek lid gerespecteerd in volle gelijkwaardigheid.

2. Op social media kun je in de eindeloze discussies je stem laten klinken. Ga niet strijden, maar laat je bijdrage opbouwend en liefdevol zijn.

3. Deel jouw persoonlijke ervaring als betrokkene en stuur jouw verhaal naar ons op via de vragenlijst-vertel-je-verhaal. Of geef je op voor een interview via het contactformulier.

4. Stop je energie in opbouw! Kom bij Wijdekerk om je steentje bij te dragen. Werk mee aan een inclusief kerkelijk Nederland.

Want samen zijn Wijdekerk, er kan niemand gemist worden.