Wij de Regenboogouders

Als LHBT+-persoon met een kinderwens kom je voor veel vragen te staan. Hoe vervul je die wens en welke invloed hebben je keuzes op de toekomst van je kind? Je komt voor vragen te staan waar anderen niet mee te maken hebben en het kan moeilijk zijn mensen in je omgeving te vinden die jouw vragen kunnen beantwoorden of überhaupt begrijpen wat er bij een kinderwens als LHBT+-persoon komt kijken.

​

Ik ben Lianne. Ik ben getrouwd met Eveline en we hebben samen een dochter. Op deze pagina wil ik wat persoonlijke dingen van mijzelf delen om zo wat herkenning en mogelijk wat antwoorden op bestaande vragen te geven. Daarnaast kom ik graag met je in contact als je meer van mijn verhaal wilt horen, een luisterend oor zoekt of gewoon iemand met herkenning wilt spreken.

Vragen uit de omgeving

Het is fijn als je het over veel vragen samen eens kunt worden. Maar dan komen de vragen uit de omgeving. Hoe ga je om met je familie, je vrienden? Wat doe je als zij moeite hebben met jullie keuzes?
Je kunt te maken krijgen met rare of kwetsende vragen of opmerkingen. Bekenden en onbekenden kunnen kwetsende vragen stellen. Vragen die pijn doen. Deze vragen zijn niet altijd kwetsend bedoeld maar komen vaak uit een stukje onbekendheid of onbegrip. Het kan lastig zijn om elke keer weer het gevoel te hebben jullie keuzes en het proces uit te moeten leggen.

​

Ik krijg regelmatig vragen uit mijn omgeving. Vragen die heel persoonlijk zijn, van mensen die ik helemaal niet goed ken. Over hoe wij de spermadonor gekozen hebben en hoe wij ervoor gekozen hebben wie het kindje zou dragen. Ik probeer deze vragen altijd zo goed mogelijk te beantwoorden, maar soms vind ik het lastig dat mensen zulke persoonlijke vragen stellen, terwijl ik hun naam soms niet eens weet.

Lianne.jpeg
Niet biologisch

Hoe vaak zeggen mensen: Oh wat lijk je toch op je moeder! Of: Nu ben je precies je vader! Bij roze ouders is dat vaak anders, want je kind is mogelijk niet biologisch aan jullie allebei gerelateerd. Hoe ga je hiermee om? Zal je kind later als het groot is op zoek gaan naar zijn of haar roots?

​

Voor mij voelt dit als iets dubbels. Ik ben enorm dankbaar dat wij in een land leven waar ik samen met mijn vrouw op deze manier een kindje heb kunnen krijgen. Daarnaast voelt het soms oneerlijk dat ik niet biologisch gerelateerd kan zijn/ben aan mijn dochter. In de praktijk maakt dit (voor nu) nog helemaal niks uit. Onze dochter ziet mij net zo graag als mijn vrouw en ik voel mij net zo goed haar mama als mijn vrouw dat voelt.

Geloven en roze ouder worden

Het kan soms al lastig genoeg zijn om als LHBT+-persoon uit de kast te komen in de kerk, laat staan een relatie aan te gaan en daarbij te kiezen om een kindje te krijgen. Vragen over het geloof kunnen hierbij een rol spelen. Want is het voor God niet belangrijk dat er een vader en een moeder in het leven van het kindje zijn? En hoe ver ga je om je kinderwens in vervulling te laten gaan? Moet je je kinderloosheid accepteren, omdat het biologisch niet mogelijk is? Of omdat God niet wil dat je kinderen krijgt?

​

Gek genoeg was dit een punt voor mij waar ik redelijk snel vrede mee had. Ik had mijn ‘strijd’ met God al gehad, toen ik uit de kast kwam en dit stukje paste daar ook in. Ik geloof dat mijn dochter net zo gelukkig is met twee mama’s, als wanneer ze een mama en een papa had gehad. Wij hebben zo bewust en zo vol verwachting en liefde gekozen voor een kindje. Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij ons iets mist en dat God ons ouderschap niet oké zou vinden.

​

Het kan fijn zijn om met mensen te praten die deze dingen herkennen. Daarom is deze pagina er en kan je contact met mij opnemen. Je kunt hier je verhaal kwijt, je vragen en ideeën en twijfels. Ik ben dus Lianne. Voel je vrij om contact met mij op te nemen. Ik wil graag naar je luisteren.