Suffragette

Rosanne Wijnsma.

Suffragette is een prachtige film over arbeidersvrouwen in Engeland en hun strijd voor vrouwenstemrecht. De film roept bij mij ook vragen op: Hoe komt het dat overal ter wereld vrouwen worden gediscrimineerd? Waar komt dit fenomeen vandaan? Ik zoek op internet en lees verschillende theorieën. De meest plausibele theorie vind ik op de site van Amnesty en wijst naar het Christendom. Au.

In de Egyptische en Babylonische beschavingen hadden mannen en vrouwen nog gelijke rechten, maar het christendom sloot vrouwen uit van het openbare leven. Het witte mannenbolwerk is er vervolgens in geslaagd om vrouwen wereldwijd op achterstand te zetten. En met hen alles wat niet mannelijk genoeg is. Ik laat het even op me inwerken. Daar zijn we dan, twee eeuwen verder. De paus is nog steeds een witte man, en mijn dominee ook. Even vraag ik me af waarom ik nog bij de kerk hoor.

Ik haal mijn regenboogvlag naar binnen en gooi hem in de was. In de weken dat hij aan het balkon hing is mijn huis niet belaagd, zoals bij sommige stadgenoten wel gebeurde. Ik zag zelfs hier en daar nieuwe regenboogvlaggen aan balkons verschijnen. Binnenkort mag mijn vlag mee naar de eerste Tafeltijd in mijn kerk. Met drie vrouwen organiseren wij deze lunch voor LHBTI en betrokkenen, midden in coronatijd.

In gedachten zie ik dit groepje vrouwen uit mijn kerk in de grote lijn van al die vrouwen in de geschiedenis, die strijden voor gelijke behandeling; voor zichzelf, voor hun naasten en voor de volgende generatie. En ik weet weer waarom ik nog bij deze kerk hoor.

Mijn naam is Rosanne Wijnsma en ik woon met mijn hond in Amsterdam. Ik kwam uit de kast nadat ik de diagnose Autisme kreeg; en ik kon gaan accepteren dat ik anders was. Ook ontdekte ik dat LHBTI onder autisten veel voorkomt. Bij Tafeltijd vond ik een plek waar ik helemaal mezelf kon zijn. Inmiddels zit ik in het team van Tafeltijd IJburg. Ik schrijf een blog op ikbenrosanne.nl over hoe het is om met autisme te leven, en ik schrijf voor Wijdekerk over geloven en LHBTI. Daarnaast ben ik psycholoog en werk ik als onderzoeker.

# Vrouwenachterstand #Mannenbolwerk #Christenen