Ouderwets gezellig op Wijdekerkdag 2022

Titia van Hooijdonk.

Op 1 oktober vierden we weer een Wijdekerkdag. Wijdekerk bestaat inmiddels zes jaar. We werden ontvangen in een gezellige middelbare school in Amersfoort. En wat was het fijn om elkaar na lange tijd weer te zien en spreken. Het thema van de dag was dan ook heel mooi ‘Get Together!’

Chris en Sieds zijn het!

De dag werd geopend door deze twee hoofdsprekers, ‘het’ staat in dit geval voor christen én homo. In coronatijd startten Chris en Sieds een podcast over dit onderwerp, ze hebben inmiddels een flink aantal interessante en hilarische afleveringen gemaakt. Op Wijdekerkdag gebeurde dit samen met alle aanwezigen.

We kregen vragen voorgelegd over zaken als onze geaardheid, onze relatiestatus, onze binding met Wijdekerk, ons geloof en combinaties daarvan. In het gesprek werden we goed betrokken met al dan niet opgestoken duimpjes en roze kruizen. Tenslotte werden we uitgenodigd om later op de dag verder met elkaar in gesprek te gaan, wat we dan ook volop gedaan hebben. Alle podcasts van Chris en Sieds zijn te beluisteren via www.chrisensiedszijnhet.nl.

Het was tijd voor de lunch, die zeer lekker en GRATIS was.

Ken je mij, wie ben ik dan?

In de middag konden er twee workshops gevolgd worden, de eerste die ik volgde droeg de titel ‘Ken je mij, wie ben ik dan?’ Ik was compleet verrast dat we begonnen met een meditatie, maar vond het tegelijk zeer mooi. In de workshop werd duidelijk dat we een geliefd kind van God zijn. Ik vond het mooi om te merken dat alle deelnemers aan de workshop zo goed zichzelf durfden te zijn.

Transtastisch

Na een pauze kwam ik bij de workshop ‘Transtastisch’ over transgenderisme. Bij deze workshop was ik totaal niet persoonlijk betrokken, maar ik vond het des te indrukwekkender om de persoonlijke verhalen van betrokken deelnemers te horen. Ook hier durfde iedereen helemaal zichzelf te zijn en er vloeiden dan ook heel wat tranen.

Gezellige rest van de middag en TafelTijd

Verspreid over de hele dag zongen we af en toe verschillende bekende christelijke liederen en na de tweede workshop volgden nog een infomarkt, borrel en Silent Disco. Ook dit waren zeer nuttige onderdelen. Hierna was er voor de mensen die het wilden TafelTijd: een lekkere, veelzijdige uitgebreide maaltijd. Bij de maaltijd vond ik het leuk om weer zoveel nieuwe vriendelijke en interessante mensen te ontmoeten. Bij de slotwoorden was het een mooi moment toen iedereen bij de vraag van wat men van de avond vond, enthousiast begon te joelen.

Het was een ouderwets gezellige Wijdekerkdag!

Wil je volgend jaar ook meegenieten? Zet dan 7 Oktober 2023 vast in de agenda! We zien je graag!