Open brief aan paus Franciscus

Van de vaders en moeders van het 3VolteGenitori, een nationaal Italiaans netwerk van christenouders van LHTBI-kinderen; gedateerd 17 maart 2021.

Geachte paus Franciscus,

Als katholieke ouders van LHTBI-zonen en -dochters kunnen wij niet zwijgen over het lijden dat de lezing van 15 maart 2021 van het Responsum van de Congregatie voor de Geloofsleer bij ons veroorzaakte. De lezing ging over het uitgesloten zijn van de zegening van homoseksuele paren.

Na uw welkomstwoord en het tonen van genegenheid in de vergadering van september 2020 bij de komst van het boekje "Lucky Parents" – velen van ons stonden samen met de schrijfster op het plein – voelde het schrijven van deze dagen als een voorjaarsstorm, die in de eerste warme lentedagen valt op net ontloken fragiele bloemen...

De boom van onze liefde als vaders en moeders heeft echter zeer diepe wortels en het is die liefde, die ons leidt en ons de weg wijst. Zoals het was voor Rebecca, die wist hoe ze een manier kon vinden om haar zoon Jacob te laten zegenen door de bijna blinde Isaak. Hij, die gezag had en vervolgens uitriep (Gen 27: 27-29):

"De geur van mijn zoon is de geur van het veld, het veld dat de Heer heeft gezegend. God geve je dauw uit de hemel en vette, vruchtbare aarde,

een overvloed van koren en wijn.

Volken zullen je dienen, naties zich voor je buigen.

Je zult heer zijn over je broers,

macht hebben over je moeders zonen.

Vervloekt wie jou vervloekt, gezegend wie jou zegent."

Ja, zegen betekent voor ons "goede dingen zeggen" en we kunnen alleen maar goede dingen zeggen over onze kinderen, die gezegend zijn met een vaak hoge sensitiviteit en aandacht en op momenten zelfs in staat zijn, tegen alle hoop in, te getuigen van hun geloof.

Zegenen betekent ook het erkennen van het goede in hen, zoals het vermogen lief te hebben, trouw te blijven, doelen te halen en levensplannen te verwerkelijken. Wanneer dit gebeurt zien we onze kinderen sereen en vredig zijn, in harmonie met zichzelf en de mensen om hen heen.

Door hun liefdevolle relatie heen, zien wij hen opbloeien. De eerste en fundamentele roeping is voor iedereen: geliefd zijn voor wie we zijn, onszelf liefhebben om de ander te kunnen liefhebben. Dit is de werkelijkheid die wij bij talloze koppels kunnen zien en waarvan wij getuigen. Dit is onze hartenkreet!

Het hindert ons en het doet ons pijn dat het woord ‘zonde’ hen voor de zoveelste keer wordt toegeworpen, terwijl zij eerlijk en voluit leven naar hun geaardheid, iets waar zij zelf niet voor hebben gekozen. Waar zij van beschuldigd worden, vormt volgens ons een grote contradictie met de vergeving van God, zeker als er niet aandachtig naar hen is geluisterd, met verstand en hart. Het stoort ons en wij betreuren het diep, dat de steen van "zonde" opnieuw naar hen wordt gegooid, terwijl zij leven in volheid en waarheid - een existentiële levensvoorwaarde. Hoe ver weg van het barmhartige hart van de Vader, deze koppig gegooide steen!

Als de Moederkerk niet de "macht" heeft om deze liefde te zegenen, kunnen wij ouders, die geroepen zijn naar onze kinderen te luisteren en hen te ondersteunen, hen vandaag en altijd zegenen en zullen we een "sacramentele manier" vinden om dit te doen.

Daarbij zullen we onze kinderen vragen hun liefde te beleven met opgeheven hoofd en op een zichtbare manier, zodat ook hun liefde een teken en getuigenis kan zijn van Gods liefde voor zijn volk.

Dit voelen wij om tegen Uwe Heiligheid en de medebisschoppen van Rome te zeggen. Wij doen dat uit liefde voor de waarheid die in onze harten woont en uit eerbied voor onze zonen en dochters.

Met vaderlijke en moederlijke genegenheid.

De ouders van het "3VolteGenitori" Netwerk - gelukkige ouders.