Mijn coming-out als christen

Ilse Dekker.

Ik ben Ilse, 23 jaar en teamlid van Wijdejongeren van stichting Wijdekerk. Sinds februari 2021, weet ik dat ik op vrouwen val. Daarnaast ben ik protestants opgevoed en zing ik in een band van mijn kerk. "Christen en LHBT+'er zijn" is binnen de kerkelijke gemeenschap vaak een lastig onderwerp. Echter wil ik graag laten zien dat het ook anders kan. Hieronder een interview met mijn ouders over wat hun ervaring is met mijn coming-out, de LHBT+ community en het christelijke geloof:

Hoe hebben jullie mijn coming-out ervaren?

We vonden het mooi dat je er open voor uitkwam en dat je dat ook met anderen durfde te delen. We moesten wel even wennen aan het idee, maar hoopten alleen dat je er gelukkig mee kon worden. Voor ons maakt het niet uit, we houden van je zoals je bent!

Hoe rijmen jullie de LHBT+ -community met de bijbel?

In de bijbel wordt er niet veel over gesproken en als er iets over staat, is het in een andere context beschreven. Het gaat dan meer over het buitensporige van mensen; liefdeloosheid of misbruik. In de bijbel staat juist heel veel over liefde en trouw. Dat God van zijn kinderen houdt zoals ze zijn.

In de bijbelboeken staat er beschreven dat het Gods bedoeling was dat een man en vrouw in eenheid leefde. Dit zie je terug in Genesis en Spreuken. Hoe denken jullie hierover?

God schiep de mens naar zijn beeld en als man en vrouw. Maar er zijn blijkbaar meerdere dingen mogelijk. Wij denken dat ervoor degenen bij wie het er anders aan toegaat, dezelfde regels zijn. Dus ook liefde en trouw maar dan bijvoorbeeld tussen man en man of tussen vrouw en vrouw.

Hoe vinden jullie dat de kerkelijke gemeenschap omgaat met de LHBT+-community?

Er zijn veel verschillen per kerkelijke stroming of per kerk. Lang niet iedere kerk is totaal inclusief maar dat wil nog niet altijd zeggen dat je dan veroordeeld wordt of afgewezen. Het is een proces. Tegelijkertijd zijn er ook gemeentes waar het als zondig gezien wordt. Wij willen niet bij zo'n gemeenschap horen!

Zijn er dingen die er veranderd kunnen worden binnen de kerkelijke gemeenschap?

We hopen dat we op weg kunnen gaan naar totale acceptatie, dat er geen onderscheid is in wat je wel of niet zou mogen. Ook zouden we meer het gesprek willen voeren over de LHBT+-community. Er wordt meestal niet over gepraat, omdat er mensen zijn die het een moeilijk onderwerp vinden. Dan kan het lijken alsof het niet bestaat en dat is dan moeilijk voor mensen die het aangaat.

Is het mogelijk om christen en LHBT+'er te zijn, denk je?

Natuurlijk denken we dat! Christen zijn staat volgens mij helemaal los van of je nou wel of niet LHBT+'er bent.

Wat wil je meegeven aan andere christelijke LHBT+'ers?

Jullie zijn waardevol, zonder jullie is de wereld minder kleurrijk. God heeft jullie goed gemaakt en hij houdt van jullie.