Kom uit die boom!

Rosanne Wijnsma.

En Jezus kwam Nederland binnen en ging er doorheen. En zie, er was een man met de naam Glenn, en hij was queer. En hij probeerde te zien wie Jezus was, maar het lukte hem niet vanwege de menigte, omdat hij klein van persoon was. En na vooruitgelopen te zijn, klom hij in een boom om Hem te zien, want Hij zou daar voorbijkomen. En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: "Glenn, haast je en kom naar beneden, want heden moet Ik in jouw huis verblijven." En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap.

En allen die het zagen, morden onder elkaar en zeiden: "Hij is bij een zondige man binnengegaan om daar Zijn intrek te nemen." Glenn nu ging staan en zei tegen de Heere: "U heeft mij gezien, en ik geloof dat U mijn redder bent." Toen zei Jezus tegen hem: "Heden is dit huis zaligheid ten deel gevallen, omdat ook deze een zoon van Abraham is. "Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is."

We kennen dit verhaal wel. Het originele verhaal gaat over de tollenaar Zacheus, maar ik denk dat het net zo goed over Glenn gaat; en over jou en mij. Glenn wil graag zien wie Jezus is, maar het lukt hem niet vanwege de menigte. Hoe vaak staat er voor ons een menigte in de weg om Jezus te zien? Het kan je familie zijn, je klasgenoten, vrienden, collega's, kerkgenootschap of de menigte op social media. Ze vertellen je wat je zou moeten geloven, en het is moeilijk om te onderscheiden wat Jezus vertelt.

Misschien geloof je wel dat je beter in de kast kunt blijven, omdat de menigte je af zou keuren als ze zouden zien wie je echt bent. Zoals de mensen in het verhaal van Glenn hem een zondaar noemen. Misschien geloof je wel dat God je zou afkeuren. Maar wat Glenn doet is heel verstandig. Hij zoekt een plek op met afstand tot de menigte. En plek van waaruit hij Jezus kan zien.

Welke plek zoek jij op als je Jezus wil zien? De natuur, een kapel, een retraite? Of gewoon in je eigen kamer, weg van de menigte. En dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat Jezus zegt: "Kom naar beneden, kom uit de kast, kom in het licht, want Ik wil bij jou zijn. Kom naar beneden, kom uit de kast, kom in het licht, want Ik wil bij jou zijn. Je bent een kind van God."

Mijn naam is Rosanne Wijnsma en ik woon met mijn hond in Amsterdam. Ik kwam uit de kast nadat ik de diagnose Autisme kreeg; en ik kon gaan accepteren dat ik anders was. Ook ontdekte ik dat LHBTI onder autisten veel voorkomt. Bij Tafeltijd vond ik een plek waar ik helemaal mezelf kon zijn. Inmiddels zit ik in het team van Tafeltijd IJburg. Ik schrijf een blog op ikbenrosanne.nl over hoe het is om met autisme te leven, en ik schrijf voor Wijdekerk over geloven en LHBTI. Daarnaast ben ik psycholoog en werk ik als onderzoeker.