Ik ben Loek

Loek Buter.

Dit gedicht is van een vrouw onder de anonieme naam Jannie. Ik heb het gedicht met haar toestemming herschreven en stukken toegevoegd.

Ik ben Loek

Ik ben homo

Maar ik ben zoveel meer dan dat, ik ben een kind van God

Ik ben gedoopt, heb belijdenis gedaan

Ik ben praktiserend in mijn geloof

Ik ben single.

Wat ik hoop,

Ik hoop dat mensen uit de kerk mij meer en meer gaan accepteren, bijvoorbeeld met hoe ik mij gedraag en wat ik draag

Ik hoop dat mensen mij meer en meer gaan begrijpen

Ik hoop dat ik ooit met de liefde van mijn leven ja mag zeggen

voor in mijn kerk.

Ik hoop voor de toekomst dat religies en verschillende vormen van seksualiteit en genderdiversiteit steeds meer hand in hand gaan

Ik hoop dat het homofobe geweld stopt en niemand meer tegen een gezicht schopt

Ik hoop dat Nederland weer in de Europese top 10 mag komen van landen met de beste lhbti rechten

Ik hoop dat er meer voetballers uit de kast gaan komen

sommigen zullen daar al wel van dromen

Ik hoop dat wettn in veel landen veranderen, maar dit hebben vooral leiders in handen.

Ik hoop dat er steeds meer ruimte binnen gezinnen en in de maatschappij komt om er vooruit te komen wie je echt bent en dat er steeds meer hetero’s achter ons gaan staan om steun te betuigen.

Het raakte mij vorig jaar ook diep toen een christelijke band riep

we komen niet als er een homoseksuele dominee voorgaat in gebed

Ik hoop dat we elkaar met een open deur blijven verwelkomen. Al was het voor mijzelf ook wel even wennen toen een vriend tegen mij kwam vertellen nonbinair te zijn. Ik betrap mezelf er ook nog wel is op dat ik zeg hoe is het meid, maar dat is verledentijd.

Ik geloof,

Ik geloof dat God mijn vader is

en mij neemt zoals ik ben,

gewoon omdat hij mij gemaakt heef

Ik geloof dat ik enkel het leed in mijn leven

te dragen krijg omdat God mij zo sterk gemaakt heef om dat te kunnen dragen.

Job was geen homo, maar ik put veel kracht uit zijn bestaan.

Ik geloof dat veel mensen in de kerk niet eens weten hoe ze met ‘andere’ mensen om moeten gaan en ik kan het ze soms geen eens kwalijk nemen

Ik geloof dat de kerk een stuk kleurrijker en talentvoller is met iedereen erbij ongeacht kleur, seksualiteit of gender.

Ik geloof dat mijn geloof een zeker weten is en een vast vertrouwen want wat ik ook geloof is dat mijn blauwe ogen zonder lenzen morgen niet ineens groen kunnen zijn en dat ik op mannen val niet te veranderen is.

Loek heeft dit gedicht voorgedragen in de regenboogviering van de Protestantse Gemeente Barneveld op 8 januari 2023 15:30. Als je wilt is deze dienst nog terug te luisteren via www.kerkomroep.nl/#/kerken/10097