Graalbokaal 2024

Interview met Willy Bombeek door Remy Jacobs.

De stichting RK Homo-emancipatie werd een aantal jaren geleden opgericht door de nu 90-jarige priester Jan Veldt uit Limmen. Samen met de huidige voorzitter, John de Boer, reikt deze stichting sinds 2023 jaarlijks een prijs uit: de zogenaamde Graalbokaal. Een erkenning en motivering voor mensen die zich op bijzondere wijze inzetten voor de emancipatie van LGBTQ binnen de rooms-katholieke kerk.

Vorig jaar ontving Raymond Hintjes-van Lieverloo deze prijs vanwege zijn inzet voor LGBTQ-issues in het onderwijs: hij is voorzitter van de RK Lerarenvereniging Bonaventura. Hij ontving de prijs vanwege zijn woordvoering in relatie tot het boek van kardinaal Eijk over seksuele moraal: “De band van het huwelijk”.

Dit jaar gaat de erkenning naar de Vlaamse Willy Bombeek. Bombeek is coördinator voor LGBTQ-zaken binnen de Vlaamse RK kerk, met een kerkelijke opdracht vanuit de Vlaamse Bisschoppenconferentie om te werken aan een meer inclusieve kerk.

Hij vertelt in het interview wat de toekenning voor hem betekent en hoe hij ertoe is gekomen om dit werk te kunnen doen. Een gelovige gay die de kerk niet loslaat en zelfs in dienst van de kerk bijdraagt aan het evangelie en een kerk, die er voor alle mensen is, zoals paus Franciscus het uitdrukte met de woorden: todos, todos, todos: allen!

Luister hier naar het indrukwekkende verhaal van Willy Bombeek. Ook een voorbeeld voor alle mensen binnen de Wijdekerk-kring die twijfelen aan de noodzaak van emancipatie.

Kijk ook eens op de website van de stichting RK Homo-emancipatie.