Brief aan mijn kerkelijke gemeente

Anoniem.

Via deze weg wil ik laten weten dat ik mij uitschrijf van bij mijn kerkgemeente. Ik wil een ieder bedanken voor de mooie en leerzame tijd die ik in de kerk heb mogen meemaken. Ik mocht actief lid zijn en heb dit met passie voor het geloof gedaan.

De keuze om mij uit te laten schrijven is allereerst gebaseerd op een praktisch punt: ik ben verhuisd. Maar wat óók een afweging is geweest, is hoe de kerk een beleid heeft opgesteld hoe om te gaan met homoseksualiteit. Dit raakt mij persoonlijk.

Er is veel gesproken over acceptatie.

Het woord accepteren vind ik moeilijk als er wordt gezegd: ‘We accepteren je zoals je bent’. Dat is het hele punt: wat wordt er dan daadwerkelijk geaccepteerd? Welke inhoud hebben die woorden en hoe wordt dat omgezet naar daden? Waarom wordt er bij homo’s onderscheid gemaakt tussen homofilie en homoseksualiteit? Waarom is dit onderscheid er niet bij hetero’s en vraag eens bij u zelf af of u er onderscheid in kan maken? Ik zal eerlijk zijn. Ik kan het niet. Homoseksualiteit hoort bij het interne zijn, het zijn geen gedragingen die aangeleerd of afgeleerd kunnen worden.

Er zijn mensen die homo zijn, die inderdaad kiezen om geen relatie aan te gaan, omdat ze geloven dat God dat van hen vraagt. Over deze keuze wordt positief gepraat, omdat het waarschijnlijk past in de huidige denkpatroon. Maar deze keuze (is voor mij) gebaseerd op ratio (verstand). Geloof met heel je ziel, verstand en kracht is dan voor mij onmogelijk omdat ik een deel van mezelf/mijn gevoel moet afsluiten of verwerpen. Jezus geeft onvoorwaardelijke liefde. Hoe kan iemand die onder voorwaarden in de kerk mag deelnemen genieten van Zijn onvoorwaardelijke liefde in de kerk? Op deze manier sluiten we mensen (deels) uit van de kerkgemeenschap.

Wat ik wil meegeven is sluit ieder persoon in je hart, ongeacht de geaardheid van de persoon. Jezus gaf ons het voorbeeld. Psychisch lijden ligt op de loer en ook beschadiging door de kerk. Zelfmoord onder christelijke homojongeren is echt hoger dan niet christelijke homojongeren. De kerk moet een herstelpunt zijn voor de gebrokene, niet om afgebroken te worden. Hou dit onderwerp bespreekbaar. Hier wens ik een ieder veel wijsheid en openheid naar elkaar toe.

En ik hoop van harte dat elk persoon in de kerk onvoorwaardelijke liefde van God mag voelen in de kerk .

Ik heb deze brief geschreven aan mijn kerkelijke gemeente om te vertellen dat ik mij uitschrijf en waarom. De reden dat ik het breder deel is dat ik veel positieve reacties (binnen de kerkgemeente) heb gehad. Ik hoop dat ik op deze manier een kleine bijdrage kan leveren aan de acceptatie van homoseksualiteit binnen de kerk.