Over het leven

Arjanne Burger. Interview met Niels Scheurwater.

Mijn naam is Niels. Ik ben ‘aan’; als ik dat zelf zo zou noemen. Ik zit hoog in mijn energie. Als ik ‘uit’ sta dan kan je me ook opvegen. Het is bij mij alles of niets. Ik heb veel zin in dit leven. Ik ben een dankbaar mens en wil ook zo mijn leven leiden. Vanuit die standaard mijn dingen aangaan en genieten. Chaos en rust typeert mij. De drang naar willen creëren maar daarin mijzelf ook verliezen en onwijs veel druk op leggen.

Mijn omgeving is mijn drijfveer. Ik haal onwijs veel inspiratie uit de prachtige mensen om mij heen. Ik houd ervan om creatief te zijn. Anderen zouden zeggen dat ik liefdevol, energiek en creatief ben. Ik ben altijd in voor avonden wijn en praten over het leven.

Sinds vier jaar heb ik een relatie! Vertelt Niels enthousiast. Ik heb mijn vriend ontmoet via mijn afstudeer fotografie ‘coming out’ project. Nu zijn we vier jaar samen en onwijs gelukkig samen. Ik was niet perse op zoek naar een vriend, maar toen ik Co ontmoette, klopte het. Iedereen om mij heen is onwijs blij voor me dat ik zo’n prachtig persoon heb gevonden als Co. Wel hebben sommige mensen moeite met de relatie, maar daar is ook ruimte voor en dat vind ik niet erg. Heb ik soms zelf ook. Mijn eigen strijd, daar ben ik nog mee bezig; over wie ik ben in God en wat mijn toekomst is.

Actueel en dichtbij

Ik geloof in een God die ons leven doel en richting geeft. Niet iets abstracts, maar actueel en dichtbij. Ik ben zelf zoekende naar een kerk, maar buiten dat ben ik ook zoekende naar God. Het was moeilijk om in een christelijke omgeving uit de kast te komen. Ik denk dat het in iedere situatie lastig is, en niet alleen in een christelijke wereld. Ik ben opgegroeid in een warm en liefdevol gezin en ik voelde me daar ook veilig. Maar de omgeving vond ik de bittere koek. Het was oordelend, en weinig liefde. Ik heb me hierin zo onwijs eenzaam gevoeld omdat er zoveel meningen zijn en hierin heb ik mezelf echt wel verloren.

Wat is waarheid? Wie ben ik? En zodra je buiten het straatje valt word je langzaam maar zeker weg geharkt voor mijn gevoel en bestempeld. Ik heb zeker steun ervaren uit de gemeenschap. Mensen deden met goede bedoelingen dingen om me te ‘helpen’. Pijnlijk ook wel weer om te zien dat wanneer je dan uiteindelijk een keuze maakt die anders is dan anders, mensen ineens een stuk minder steunen.

Verdiep je

Tegen deze christenen zou ik willen zeggen: Voordat je met de teksten ga smijten die ik tot op het bot heb uitgeplozen die iedere LHBT-er naar z’n hoofd geslingerd krijgt, onderzoek het. Lees je in en verdiep je. Het probleem in de christelijke wereld ligt met name denk ik in de gemakzucht van het afschrijven van mensen. Dat is makkelijk, omdat het dan niet dichtbij komt. Durf iemand te leren kennen en hiermee het gesprek aan te gaan.

Mensen die een soortgelijk proces als mij doorgaan zou ik willen zeggen: Er ligt geen schuld bij jou. Zoek het hier ook niet. Je bent zoals je bent en dat is prachtig. Dat is goed. Ga vanuit die basis jezelf ontdekken en wat Gods weg is met jou leven. En ook zou ik willenzeggen: Laat je seksualiteit ook niet je leven beheersen. Ik leef met: Delen. In alles wie je bent en wat je kunt. Ik denk dat wanneer we delen en onszelf openstellen we elkaar ontmoeten en verbinden. Hoe tof is dat. Als we allemaal iets meer geven ... Ik denk dat de wereld er dan iets anders uitziet. Want wanneer je deelt kun je niet meer van een afstand oordelen, maar het gesprek aangaan.

O, ja en :-D

Momenteel ben ik met een tof project bezig, 48. Neem eens een kijkje als je interesse hebt. www.nielsscheurwater.nl

Mijn naam is Arjanne Burger, christen én gelukkig met Mariëlle. Ik ben een creatieve duizendpoot, met een aantal passies. Waaronder het ‘geloof’ en ‘psychologie’. Mijn leven verliep niet gemakkelijk. Zelfs bijzonder lastig op veel momenten. Toch heb ik veel van de issues waar ik mee worstelde kunnen omzetten in iets moois. Voor mijzelf en geregeld ook voor anderen. Bloggen doe ik op de pagina www.arjanneburger.nl en zo nu en dan spreek, schrijf en heel geregeld uit ik mij in creativiteit – denk aan muziek en kunst . Zie ook mijn Ar(t) pagina: www.arjanneburger.nl/art