Op grond van de Bijbel

Arjanne Burger.

Wanneer iemand denkt dat hij de waarheid gevonden heeft, zijn er altijd wel mensen die hem daarom verketteren, dit bestempelen als dwaling of zelfs als zonde. We zijn met heel wat mensen op deze wereld. Gevormd door onze geschiedenis, waarin we onderwezen zijn door opvoeders, school en misschien wel een kerkelijke gemeente.

Ik denk dat we dit meenemen in onze visies, gedachten en gevoelens. In de afgelopen maanden heb ik hier geregeld over nagedacht. Hoe meer ik te weten kwam over onderwerpen, gedachtegangen, des te verwarrender vond ik dat. Als dat gaat over theologische onderwerpen: op zich kan ik dat parkeren als het nodig is.

Alleen wanneer het gaat over persoonlijke vraagstukken, wordt het wel heel erg lastig.

De een is ervan overtuigd dat God van hem vraagt zich te laten dopen op grond van geloof en iemand anders zegt: Dat is een klap in Gods gezicht. Het is zonde.

Een ander denkt een relatie aan te kunnen gaan met een persoon die gescheiden is of met iemand van hetzelfde geslacht, anderen zeggen hem of haar daarmee “op grond van de Bijbel” dat ze het Koninkrijk niet binnen kunnen gaan.

En zo zijn er veel persoonlijke en ingrijpende stappen te nemen in dit leven en is er veel om over na te denken.

Wat me opvalt, is dat er veel en makkelijk geoordeeld wordt. Soms denken we het zo goed te weten dat we ook wel op Gods stoel kunnen gaan zitten.

Dat is niet en nooit onze plaats. Stel je eens voor, jij en ik, op Gods stoel. Om gestoord van te worden toch? Laten we beslissingen dan aan God overlaten.

We kunnen over vraagstukken nadenken, stelling nemen en visie vormen. Maar misschien heb je het wel helemaal mis.

Heb je weleens gehad dat je een boek las over een onderwerp dat je gezichtspunt deed veranderen? Dat je je visie veranderde? Of een gesprek gevoerd hebt dat en een studie gevolgd hebt die je neus een andere kant op deed gaan?

We zijn allemaal in groei en ontwikkeling in ons geloof. Zolang we nog in groei zijn, laten we voorzichtig zijn in het omgaan met elkaar.

Principes zijn belangrijk, alleen laat het niet ten koste gaan van het grote gebod. De liefde. Al kloppen je meningen, je visies, je overtuigingen. Zonder de liefde voor God en elkaar is het niet zoveel waard.

Mijn naam is Arjanne Burger. Ik ben een creatieve duizendpoot, met een aantal passies. Waaronder mijn vriendin, het ‘geloof’ en ‘psychologie’. Mijn leven verliep niet gemakkelijk. Zelfs bijzonder lastig op veel momenten. Toch heb ik veel van de issues waar ik mee worstelde kunnen omzetten in iets moois. Voor mijzelf en geregeld ook voor anderen.

Bloggen doe ik op de pagina www.arjanneburger.nl en zo nu en dan spreek, schrijf en uit ik mij in creativiteit – denk aan muziek en kunst . Zie ook mijn Ar(t) pagina op Insta.