Uit de kast

Wouter.

Ik weet dat ik sommigen van jullie hiermee zal teleurstellen, en misschien enkele vrienden zal verliezen. Toch vind ik dit te belangrijk om niet te vertellen.

Toen ik in de brugklas zat, kwam ik erachter dat ik me voelde aangetrokken tot jongens, en niet tot meisjes. Het duurde even voordat ik begreep dat dat betekende dat ik homo was. Omdat ik juist in die tijd christen was geworden, en geleerd had dat homoseksualiteit een zonde is, probeerde ik dat te veranderen. Op mijn 15e was ik al bezig met een online cursus om van homoseksualiteit af te komen. De cursus kwam vooral neer op veel bidden, Bijbelstudie, en tips als: wanneer je een leuke jongen op straat ziet, moet je de andere kant op kijken, ergens anders aan gaan denken, of beter nog gaan bidden. Ik heb hier acht jaar lang twee keer per dag trouw voor gebeden.

Ik heb ook nog een keer een psychologisch consult gehad, waarin een predikant mij allerlei vragen stelde over mijn jeugd en mijn relatie met mijn ouders. Dat was allemaal in orde, en toen concludeerde hij dat ik helemaal geen homoseksuele geaardheid heb! Ik heb me toen erg onbegrepen gevoeld, ik ken mezelf toch beter dan hij? Maar aan mijn gevoelens was niks veranderd. De laatste tijd realiseer ik me dat geaardheid niet iets is dat je kunt veranderen.

Ik heb veel getuigenissen van ex-homo’s gezien, zoveel dat ik er een verhaallijn in heb ontdekt. Die mensen zijn vaak misbruikt in hun jeugd, leidden daarna een losbandig leven met verschillende verslavingen, ontdekten dat dat geen ware voldoening bracht, zijn toen bekeerd en hebben hun homoseksualiteit de rug toegekeerd. Ik denk dat zij hun gedrag hebben veranderd, maar niet hun geaardheid. Deze mensen geven namelijk zelf vaak aan dat ze nog steeds met verleidingen te maken hebben, ik waardeer die eerlijkheid.

In zulke verhalen kan ik mezelf niet echt herkennen, gelukkig maar! Ik kom uit een volledig gezin met twee lieve ouders, en een lieve jongere broer. Ik ben nooit seksueel misbruikt, en heb geen jeugdtrauma’s. Ik leid geen losbandige levensstijl, in tegendeel. Ik ben een goede Adventist, heb nooit alcohol gedronken, nooit gerookt en al helemaal geen drugs gebruikt. Verder draag ik alledaagse kleding, en voldoe niet aan de stereotype homo die je op de Gay Pride ziet.

Voor mij is geloof in God heel belangrijk, en de Adventkerk ook. Het is niet zo dat ik mijn geloof ineens verloren heb, of dat ik de kerk zou willen verlaten, integendeel.

Een vraag die ik altijd had, is: God is toch almachtig, dan kan Hij mij toch wel veranderen? Ik begrijp zelf niet waarom God mij niet veranderd heeft. Misschien wil God mij niet veranderen, en heeft Hij een ander plan met mij.

Wat betreft de Bijbelteksten omtrent dit onderwerp. Ik geloof dat het belangrijk is om de Bijbel niet oppervlakkig te lezen, maar erachter te komen waaróm bepaalde teksten geschreven zijn. Daarvoor is de historische context belangrijk. Wat gebeurde er in die tijd? Waar verwijzen die teksten naar? Als je het verhaal van Sodom in Genesis 19 goed leest, gaat dat waarschijnlijk niet over een homorelatie, maar over een poging tot groepsverkrachting. Dat was gebruikelijk in de oudheid. Bij de Kanaänieten kwam homoseksuele tempelprostitutie voor, evenals bij de Romeinen. Bij de Grieken en Romeinen kwam ook pederastie voor: een relatie tussen een oudere man en een jonge jongen. Waarschijnlijk verwijzen de teksten uit Leviticus 18 en 20 en Romeinen 1 naar deze praktijken. Bij al deze vormen van homoseksualiteit is sprake van uitbuiting, en niet van een liefdevolle, gelijkwaardige relatie.

Door sommige christenen wordt acceptatie van homoseksualiteit gezien als een teken van de eindtijd. Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken om zaken waar mensen echt onder lijden, zoals prostitutie en verkrachting, of die nou hetero- of homoseksueel zijn.

Homoseksualiteit is geen keuze, ik zou de laatste zijn die hiervoor zou kiezen. Om dit openbaar te delen is natuurlijk wel een keuze, maar voor mij is dat een kwestie van eerlijkheid. Ik heb geen zin meer om mezelf anders voor te doen dan ik ben, en wil gewoon de waarheid kunnen spreken. En misschien kan ik hier nog wel andere mensen mee steunen.

Voor de mensen die echt nieuwsgierig zijn: ik heb geen relatie, en ook nooit gehad.