Hoe pijn werd omgezet in kracht

Storm van Engelen.

Toen Storm midden jaren ‘90 in de puberteit kwam, was het voor hem al duidelijk: hetero is hij zeker niet. Maar er gebeurde nog iets met Storm: hij begon te geloven in God. In een droom ontmoette hij Jezus en daardoor werd hij christen. Maar zijn seksualiteit en zijn geloof leken niet verenigbaar. Overal waar hij zocht naar bevestiging, vond hij veroordeling en afwijzing. Hij las de Bijbel, maar vond de teksten tegen homoseksualiteit. Hij zocht naar christenen, maar vond afwijzing. En hoewel de niet-gelovige mensen om hem heen hem wel accepteerden, had hij het verlangen geaccepteerd te worden door God. Jarenlang zocht hij naar teksten en plaatsen waar LHBT-christenen wel omarmd werden, maar bleef hij alleen achter. Uitgeput en eenzaam koos hij ervoor het pad van de minste weerstand te kiezen.

Storm ging naar gebedsbijeenkomsten en pastoraten om van zijn seksuele geaardheid af te komen. Maar niets hielp. Steeds als hij nieuwe christenen ontmoette, moest hij overwegen of hij zichzelf zou zijn bij hen. Of hij openlijk zou spreken over zijn eigen geaardheid. Dit deed hij nooit. En de keren dat hij dit deed, werd hij vermaand, wilden mensen bidden voor zijn genezing en hielden ze vooral afstand. Op het hoogtepunt van de weerstand tegen wie hij was, en hij zichzelf overal moest verdedigen, besloot hij iets radicaals te doen. Hij koos ervoor om een medechristen, die zichzelf ook onder de regenboog schaarde, te helpen. Storm gaf wat hij zelf nooit gekregen had: acceptatie en bemoediging. De vrouw waar hij mee sprak, was sceptisch over zijn bedoelingen. Ze dacht dat hij net zo was als de rest. Maar met veel geduld en zachtheid wist Storm haar, voor het eerst in haar leven, een luisterend oor te bieden. Terwijl anderen haar probeerden te veranderen, toonde Storm deze vrouw acceptatie. Nadat hij een paar maanden later weer contact zocht met haar, werd hij aangenaam verrast. Ze had de liefde van haar leven gevonden en was voor het eerst gelukkig.

Dit was voor Storm het keerpunt waarop hij besloot op te komen voor LHBT-christenen waar anderen hen probeerde uit te sluiten, belachelijk te maken of te willen genezen. En in de jaren erna verdiepten zijn relatie met en liefde voor God. Gods liefde en het onvoorwaardelijk accepteren van LHBT-christenen werden zijn missie. Toch zag Storm ook dat de tegenstand van ‘zijn volk’ net zo geliefd was door God. En dus besloot hij Gods liefde te tonen aan alle christenen, maar bleef fel tegen het onrecht dat de christelijke LHBT-gemeenschap te verduren heeft. Er is veel veranderd door de jaren heen. Storm las veel boeken over het onderwerp, maar werd nooit meer overtuigd door het afkeuren van LHBT-christenen.

Inmiddels heeft Storm een aantal vrienden, christen en niet, waarbij hij volledig zichzelf kan zijn en heeft hij hoop voor de toekomst om zelf ook de liefde van zijn leven tegen te komen. En wat nog veel belangrijker is: hij wil mensen iets meegeven dat hij zelf niet heeft gehad. Een boek waarin christenen, LHBT en niet, wat aan hebben. ‘Help! Homo Kinderen in de Kerk’ is een boek voor LHBT-christenen zelf maar ook voor ouders, familie en vrienden van LHBT-christenen. Het staat zeker niet bol van academische taal en theologische beredenering, maar volgt het hart en gezond verstand in het omgaan met homoseksualiteit in de kerk. Het is ook een prima handboek voor jongeren die zich geen raad weten met alle negatieve geluiden en Bijbelteksten. De kwestie wordt voornamelijk behandeld vanuit het perspectief van de christelijke homoman, maar is net zo relevant voor de christelijke homovrouw, biseksuelen en transgenders.

Storm is 34 jaar, hij heeft een Facebookpagina, en Instagram