Uit de kast. Uit de kerk?

Anne de Groot.

Anne de Groot deed op 3 Maart 2017 een oproep bij ons op Wijdekerk aan christelijke lhbtq+ uit Friesland.

Zij deed - in samenwerking met het COC Friesland - al eerder onderzoek naar de visie op homoseksualiteit binnen een breed spectrum van kerkelijke denominaties. Haar doel bij dit nu afgeronde onderzoek (ook in samenwerking met het COC Friesland en met Tûmba) is om een eerlijk beeld te schetsen van wat het inhoudt om als lhbtq+ -er “uit de kast” te komen in een Evangelische omgeving. Ze is meegegaan naar de kerk en is in gesprek gegaan met diverse mensen (met diverse wegen) om tot een goed beeld te komen.

De resultaten bevestigen hoe belangrijk de stem van familie en betrokkenen is, namelijk om te komen tot een accepterende houding en inclusiviteit, waarbij verschillende wegen en keuzes naast elkaar mogen bestaan. Wij danken Anne de Groot en het COC Friesland voor de toestemming om het onderzoek "Uit de kast. Uit de kerk?" te delen.

Anne de Groot volgt een Masteropleiding Culturele Antropologie* aan de Universiteit Utrecht. Zij deed al eerder onderzoek naar homoseksualiteit in Friese kerken. Het eerdere onderzoek van Anne kunt u vinden op Wijdekerk informeert

* Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie bestudeert de verscheidenheid aan menselijke samenlevingen en culturen, zoals de mens en zijn omgeving, gebruiken, gewoonten, symbolen en religies.