Free Hugs

Ds. Jan Peter Kruiger.

Ds. Jan Peter Kruiger deelt zijn ervaring over Free Hugs uitdelen en ontvangen met de “gaypridehuggers.” Zijn gemeente de Opstandingskerk, heeft zich afgelopen anderhalf jaar verdiept in hun standpunten en hun uitreiken naar LHBT. Deze gemeente staat voor besluitvorming m.b.t LHBT binnen hun kerk. Wij vertrouwen erop dat deze gemeente hun hart ook in het besluit zal tonen naar hun LHBT leden & de LHBT community. En hopen hen uiteraard op onze wijde kerkkaart te mogen toevoegen. Wij volgen het proces met grote belangstelling.

Waar staan de gaypridehuggers voor?

Gaypride huggers zijn christenen die door een gelijkwaardige en wederkerige uiting Gods onvoorwaardelijke liefde willen delen. Free hugs. Het mooie van een hug is dat je geeft en tegelijkertijd ontvangt. Het brengt mensen dicht bij elkaar en vraagt niet om overtuiging. Het is een uiting van liefde zonder voorwaarden. LHBT’ers kennen een lange geschiedenis van apart gezet en beoordeeld worden en daarnaast zijn ze vaak onderwerp van gesprek onder christenen. Als we aan Jezus denken was Hij iemand die in relatie de ander ontmoette. Hij wilde de mens zien in al zijn facetten en toonde zijn ware liefde. In ware liefde kijken we niet naar het uiterlijk, laten we ons niet meer leiden door gevoel, maar kijken we naar het hart. Het hart dat in de ander net zo klopt als het onze; ook als we niet alles van elkaar begrijpen. Harten die gelijkwaardig zijn en het recht hebben gezien, gehoord, gekend en boven alles geliefd te worden. https://www.facebook.com/Spread-love-gaypride-huggers-713192478828249/

Het Blog van ds Jan Peter Kruiger

Lang geleden in een heel ander jaargetijde dan nu was er eens een mooie zomerse zaterdagmiddag. De Oude Gracht zinderde van kleur, zware drum, getoeter, muziek, vrolijke en bijzondere uitgedoste mensen. Veel regenboogjes op wangen en voorhoofden. Ongemakkelijk zoals ik evangelisatie eigenlijk altijd vind, zocht ik de groep die free hugs wilde aanbieden als lijfelijk bewijs van Gods onvoorwaardelijke liefde. Ik zou ook meedoen. Tja, een impulsieve reactie van me toen Miranda Terpstra (initatiefneemster van www.wijdekerk.nl) vertelde van het initiatief op de gay pride in Amsterdam. Mijn ongemak viel al snel weg. Jezus’ liefde uitdelen in de vorm van hugs was een feestelijk gebeuren. ‘God bless you’ wenste ik bovendien aan velen toe. Hartverwarmend evangeliseren kan - zo bleek - op een plek waar ik nooit gedacht had nog es rond te lopen.

De LHBT commissie zit in de afrondende fase, eigenlijk de moeilijkste. De discussie is voorbij, alles is gezegd, alles is bekeken. Nu 'alles' nog eens overwegen en dan wijsheid, zwart op wit. Het is de planning van deze commissie is om in de komende maanden het advies aan te bieden.

JP deelt graag de wonderlijke dingen die hij tegenkomt in zijn leven als dominee. Dit doet hij geregeld in zijn nieuwsberichten op de de website van de Opstandingskerk.