WIJ bouwen geen muren

Ds. Judith van den Berg-Meelis.

Sinds een half jaar ben ik

predikant van de protestantse gemeente in Roermond. Maar ik herinner me nog goed het gesprek met de beroepingscommissie een jaar geleden, waarin de vraag werd gesteld hoe ik tegenover het inzegenen van een huwelijk van gelijk geslacht stond. Hier kon ik positief op antwoorden. Sterker nog, het staat op mijn wensenlijstje om zo'n huwelijk in te mogen zegenen; kom maar op, dat lijkt me heel bijzonder om aan mee te mogen werken!

Ik had bij de vacature al door dat deze protestantse gemeente een heel diverse gemeente is en dat trok me ook aan. Juist als predikant vorm je daarin een belangrijke schakel en is het belangrijk om ruimte te creëren en veel tijd en aandacht te steken in verbinding, begrip en ontmoeting tussen gemeenteleden. Niet alleen voor gemeenteleden van verschillende denominaties, maar net zo goed voor mensen die een katholieke partner hebben, voor migranten-christenen of mensen uit het AZC. Zowel in als na de dienst ben ik daar mee bezig. We zien onze gemeente als een groep mensen die met elkaar 'op weg is’, waarbij het belangrijker is dat we bij elkaar blijven, in gesprek blijven, elkaar steunen en het samen goed hebben dan dat we bepaalde doelen bereiken. We willen een gastvrije gemeente zijn. Dat is een leus die je vaak in kerken hoort. Maar bij ons zit het meer in het doen: Als je binnenkomt zie je al een rijke verscheidenheid aan leeftijden, kleuren en afkomsten. En daarnaast zijn de ontmoeting, het gesprek, eten, Bijbellezen en bidden met elkaar na en buiten de dienst net zo belangrijk. Dat zijn de momenten waarop echte ontmoeting en verbinding ontstaan: voorbij je eigen vooroordelen of grenzen kijken. En zo kan het dat een autochtoon Nederlands gemeentelid maatje wordt van een jongere migrant, of dat iemand uit de Bible-belt dierbare vrienden wordt met een homoseksueel paar. Dat is heel mooi om te zien!

Waarom ik zo graag onze gemeente op de kaart zet?

In de afgelopen vier jaar ben ik in Indonesië predikant geweest en actief met het thema ‘LGBT-gelijkheid’ bezig geweest, samen met de lokale kerksynode (in Oost-Indonesie) en met de theologiestudenten die ik lesgaf. Er heerst daar nog een hoop onbegrip en er zijn vooroordelen, en homoseksualiteit is grotendeels iets wat je in de kerk verborgen houdt. Des te mooier was het dat de synode daar voorop liep en het thema bespreekbaar maakte, o.a. door theologen zoals Ruard Ganzevoort uit te nodigen en zijn boek ‘Adam en Evert’ uit te geven in het Indonesisch. Dat was echt een mooie mijlpaal!

Waarom?

Rechtvaardigheid en gerechtigheid zijn voor mij belangrijke thema’s, en ook dat ik als mens, als predikant iets van de liefde van God door mag geven aan alle mensen: wie / wat / hoe je ook bent. Je bent als mens geliefd in Gods ogen, precies zoals je bent. God is groter dan de kerk, en ik hoop dat ik als predikant daarvan ook iets mag uitstralen: iedereen is welkom, we bouwen geen muren, maar vinden elkaar in wat ons naar dit Godshuis trekt en wat ons bindt: in God en in de gemeenschap in Christus.