Een frisse wind waait binnen op IJburg

Miranda Terpstra. Interview met Alexander Noordijk.

Voor zondagmiddag 14 januari kreeg ik een uitnodiging van Alexander Noordijk om zijn bevestiging bij te wonen als voorganger van De Binnenwaai, Kerk op IJburg; onderdeel van de Protestanse Kerk Amsterdam. Mijn afwezigheid werd veroorzaakt door de bevestiging van ds. Jolande van Baardewijk elders op hetzelfde moment. Helaas kon ik daarom persoonlijk niet getuige zijn van het feit dat Alexander en zijn echtgenoot Kai officieel een voorgangerspaar zijn geworden. Een hartsvriend van mij kocht wel een cadeau voor Alexander namens ons allebei. Op deze manier was ik toch een beetje aanwezig bij dit speciale moment. Het was daarom extra leuk om achteraf in een persoonlijk gesprek met Alexander, nog wat meer details te horen over dit bijzondere samenzijn:

Dierbare aanwezigen

Alexander was dankbaar dat er een vertegenwoordiging van het platvorm Wijdekerk aanwezig bleek, zo ook de oprichters van de Evangelisch Roze Vieringen, mensen uit zijn radiotijd in de Hoekse waard en andere dierbaren. Bovenal ook zijn naaste collega’s ds. Greteke de Vries, ds. Eddy Reefhuis en Jerrit Vellinga. Maar het meest bijzondere en emotionele moment voor hem was wel, dat zijn vader die erg ziek is, toch in de deuropening verscheen om deel te nemen. Vooral omdat het eerst leek dat zijn vader het niet ging ‘redden’, wat zijn gezondheid betreft. Gelukkig konden dus zijn beide ouders aanwezig zijn.

Invulling bevestigingsdienst

De inhoud van de bevestigingsdienst heeft Alexander zelf vormgegeven en wilde daar ook zijn hart in leggen. Dit deed hij o.a. door het laten spelen van een voor hem persoonlijk nummer en gecomponeerd door Kees Kraayenoord: God of the moon and stars, gezongen door Sanne Kleis met begeleiding van Rik Linzel.

Maar ook door zijn spreken over de evangelist Matheus. Juist het moment waar Jezus geduldig tussen andere mensen wacht op zijn doop. Dat moment dat hij naast anderen staat spreekt Alexander zo aan, want zo ervaart Hij Jezus ook als iemand die naast eenieder staat. In dat naast elkaar staan ervaart Alexander zo Gods liefde. En zo ook in de woorden in Marcus wanneer God spreekt tegen Jezus. ‘Je bent mijn geliefde zoon’. Jezus, ontvangt daar de woorden van zijn Vader, zoals wij ook die woorden mee mogen horen. God houdt van ons en van ieder mens als zijn zoon of dochter. In het ambt van voorganger werd Alexander bevestigd door zijn collega’s ds. Greteke de Vries en ds. Eddy Reefhuis. Alexander heeft zijn getuigenis gegeven hoe hij reeds als jongetje in de badjas van zijn vader preekte voor zijn knuffeldieren, die trouw op de trap naar hem luisterden. Ook vertelde hij over zijn worsteling en strijd als christenhomo.

Taken/functies bij de Binnenwaai

De Binnenwaai te IJburg is een jonge kerkelijke gemeente met gezinnen in de gemiddelde leeftijd tussen de 35 en 55 jaar. Wat maakt dat men ook een frisse kijk heeft op het ‘samen kerk’ zijn. Alexander mag nu een beleidsplan schrijven voor zijn gemeente. Hij zal komend jaar 24 x ‘voor’ gaan in de eredienst. Ook heeft hij een adviserende taak en kent zelf daarbij vele dromen. Zo wil Alexander avonden organiseren voor jongeren die na de Youth-Alpha nog een extra invulling nodig hebben, maar dat geldt eveneens voor ouderen. Ook is hij al bezig met het organiseren van zogenaamde Jam-avonden. Een steengoede muziekband uit Huissen, en wat kwaliteit betreft vergelijkbaar met de Hillsong-samenkomsten, werkt hieraan mee. De eerste avond zal zijn op 18 maart van 19:30 tot 21:00, waarna er een borrel is. Alexander is blij dat de mensen met wie hij samenwerkt, een overeenkomstige theologische visie en roeping hebben, wat de invulling van het ‘kerk zijn’ betreft.

Nieuwe plannen en Wijdekerk

Voor de Wijdekerk-lezers is het alvast leuk om te weten dat Alexander & de Binnenwaai en Wijdekerk om tafel gaan om te kijken wat we samen kunnen organiseren. Daar gaan vast mooie initiatieven uitkomen. En wat ook leuk is om te weten, als voorganger is Alexander Noordijk nu bevoegd huwelijken te bevestigen en in te zegenen, en ook de doop en het Heilig Avondmaal te bedienen. Dus mocht je gedachten hebben, welke die kant op gaan, stuur even een berichtje. Wij brengen je van harte in contact! De Binnenwaai is een jonge gemeente. Dat maakt dat er een frisse blik is op ‘samen kerk’ zijn. Wij kijken ernaar uit welke frisse wind Alexander hieraan gaat toevoegen. Hierbij feliciteert Wijdekerk hem nogmaals met zijn bevestiging en wij vinden het fantastisch dat hij vanuit zijn nieuwe positie ook kan meebouwen aan een inclusiever kerkelijk Nederland.

Alexander Noordijk is sinds kort voorganger van gemeente De Binnenwaai. Zondag 21 januari 2018 was hij te gast in het EO radioprogramma 'Nog even zondag' bij Marleen Stelling naar aanleiding van zijn bevestiging als voorganger.