Blijf jezelf

Marjan van der Spek-den Hartog.

Ik ben een jongen, ik val op meisjes, dat noemen ze een hetero

Hij is een jongen, hij valt op jongens, dat noemen ze een homofiel

Zij is een meisje, zij valt op meisjes, dat noemen ze een lesbische

Zij is een meisje, zij valt op beide, dat noemen ze biseksueel

Een paar weken geleden was het Paarse Vrijdag bij ons op school. Ik had een gesprekje met mijn leerlingen (brugklassers) over Paarse Vrijdag, en een paar jongens begonnen het bovenstaande liedje te zingen van Milan Knol. Ik kende het nog niet, en heb mijn leerlingen gevraagd het voor me op te zoeken op Youtube. Milan zingt over jongens en meiden, die op jongens vallen of op meiden. En dat heeft allemaal een naam. Homo, lesbisch, hetero, bi …

Misschien word je wel helemaal niet blij van al die namen. Want om nou van jezelf te zeggen: ik ben hetero, of ik ben homo, of ik ben bi… Dan moet je dat wel zeker weten. En hoe weet je dat eigenlijk?

Veel jongeren ontdekken ergens tijdens de middelbare school hoe het zit met hun seksuele voorkeur. Soms zwabbert het eerst een poosje heen en weer, en daar kun je knap onzeker van worden. Sommige jongeren weten het al als ze 12 zijn, of 14. Anderen twijfelen nog als ze 16 zijn, of 19, of 30. Soms moet je het gewoon ervaren. Eerlijk uitproberen dus. Ga maar daten met die jongen, of met dat meisje. Dat is niet gek, dat is nodig om jezelf te ontdekken. Milan zingt daarover:

Je moet jezelf ontdekken, en

Je ziet waar het schip strandt

Want dagen zullen komen

En je hoeft niet meer te dromen

Dat zijn dus de dagen waarop je het zeker weet: ik val op meisjes. Ik val op jongens. Ik val op allebei. Dromen is trouwens prachtig, onzekerheid en twijfel maken je meestal niet gelukkig. Het is fijn als je iemand hebt die je kunt vertrouwen als je hierover loopt te piekeren. Misschien je ouders, of een vertrouwenspersoon op school. Of een goede vriend, of de moeder van een vriend(in) … Want al lijkt het alsof jij de enige bent die hiermee rondloopt, dat is dus niet zo! Probeer dit te onthouden: je bent niet gek, niet waardeloos, maar de moeite waard!

Er is voor iedereen liefde

Dus ook voor jou

Je komt de ware wel tegen

En anders

Anders, hou ik wel van jou

En dan nog even dat scheldwoord ‘homo’. Dat is niet tof. Homo is niet iets om elkaar mee uit te schelden. Maar weet je, de meeste mensen die bijvoorbeeld in de gangen op school homo naar elkaar roepen, denken er niet eens bij na. Geen flauw idee dat het voor anderen wel eens kwetsend zou kunnen zijn. Misschien wel tijd voor een goed gesprek op school? Want als je een beetje creatief bent, kun je toch leukere woorden bedenken om naar elkaar te roepen?

Als je echt homo bent (of lesbisch, of transgender of bi) hoop ik dat je er op een dag trots op kunt zijn. Dat je - misschien met een beetje hulp van anderen - uit de kast kunt stappen en kunt laten zien wie je bent. Zodat er een einde komt aan al het gepieker en getwijfel, en je gewoon weer ruimte in je hoofd krijgt om leuke dingen te doen, om lol te hebben met je vrienden, om je koers te varen in je leven.

God wenst jou een goed leven. God maakte jou maar één keer. Helemaal uniek en goed zoals je bent. Je krijgt de tijd om uit te zoeken wie je bent: gewoon jou mooie zelf. En heb je af en toe iemand nodig om erover te praten? Zoek iemand op die je vertrouwt. Blijf er niet in je eentje over piekeren. Wij van Wijdekerk helpen je graag als je zelf niemand weet.

Yeah, hou van elkaar men

Ongeacht je geloof

Ongeacht je geaardheid