GOD and the GAY Christian

Gerjan Dekker.

Ik heb een samenvatting gemaakt van het Engelse boek 'GOD and the GAY Christian' van Matthew Vines. Ik hoop dat het je mag bemoedigen, maar vooral hoop ik dat we als kerk homoseksuelen mogen leren accepteren. Dat we, net zoals slavernij en het achterstellen van vrouwen, mogen inzien dat ook het weigeren van homoseksualiteit in een liefdevolle relatie enorm destructief is, voor de persoon die homoseksueel is, maar ook voor de kerk als geheel.

Inleiding

In ​dit ​artikel ​wil ​ik ​een ​samenvatting ​geven ​van ​het ​boek ​van ​Matthew ​Vines, ​met ​de ​voor ​mij meest ​belangrijke ​punten. ​Het ​boek ​beschrijft ​waarom ​homoseksualiteit ​van ​nu ​ook ​op ​basis van ​de ​Bijbel ​geaccepteerd ​kan ​worden, ​en ​legt ​uitgebreid ​uit ​wat ​de ​teksten ​die ​wij ​vaak ​zien ​als ‘anti-homo’ ​nou ​daadwerkelijk ​betekenen. ​Culturele ​context ​is ​in ​deze ​erg ​belangrijk. ​Als ​je ​meer wilt ​weten, ​of ​alle ​bronvermelding ​wilt, ​raad ​ik ​je ​(uiteraard) ​aan ​het ​boek ​zelf ​te ​kopen. ​Je kunt het onder andere bestellen bij bol.com.

In ​deze ​samenvatting ​zal ​ik ​veel ​vertaalde ​quotes ​uit ​het ​boek ​delen. ​Daarbij ​is ​het ​dus ​niet ​altijd even ​makkelijk ​te ​lezen ​wellicht, ​maar ​hopelijk ​vormt ​het ​toch ​een ​compleet ​geheel.

Hoofdstuk ​1 ​- ​Een ​boom ​en ​zijn ​vruchten

“Leviticus ​verbiedt ​mannelijke ​homoseksuele ​relaties, ​maar ​het ​gebruikt ​vergelijkbare ​taal ​om het ​eten ​van ​schelpdieren ​te ​verbieden. ​En ​alhoewel ​Paulus ​homoseksuele ​relaties ​als “onnatuurlijk” ​beschouwde, ​schreef ​hij ​ook ​dat ​het ​voor ​mannen ​“tegennatuurlijk” ​was ​om ​lang haar ​te ​hebben. ​Toch ​vinden ​de ​meeste ​christenen ​het ​eten ​van ​schelpdieren ​noch ​het ​hebben van ​lang ​haar ​als ​man ​een ​zonde.” ​(pagina ​12)

“In ​de ​19e ​eeuw ​speelde ​de ​belevenis ​een ​hoofdrol ​bij ​overtuigde ​christenen ​om ​een ​ander traditioneel ​-en ​vermeend ​Bijbels- ​geloof. ​Deze ​keer ​was ​het ​issue ​slavernij. ​Zoveel ​als ​jij ​en ​ik afgeschrikt ​worden ​door ​dit ​begrip, ​verstonden ​de ​meeste ​christenen ​passages ​zoals ​Efeziërs 6:5-9 ​en ​Kolossenzen ​3:22-25 ​als ​goedkeuring ​voor ​minstens ​een ​aantal ​vormen ​van ​slavernij.

Maar ​in ​de ​18e ​en ​19e ​eeuw ​overtuigden ​christelijke ​tegenstanders ​van ​slavernij ​om ​nogmaals deze ​zaak ​te ​overdenken. ​Ze ​deden ​een ​beroep ​om ​hun ​geweten, ​vanwege ​de ​destructieve consequenties ​van ​slavernij. ​Een ​slechte ​boom ​brengt ​slechte ​vruchten ​voort.” ​(pagina ​15)

Van ​homoseksuelen ​wordt ​van ​de ​kerk ​een ​compleet ​celibaat ​verwacht: ​geen ​seks, ​geen relaties, ​geen ​huwelijk, ​en ​ook ​geen ​verkeerde ​gevoelens. ​Dit ​is ​zowel ​onmogelijk als onmenselijk. ​Je ​zou ​het ​een ​geestelijke ​castratie ​kunnen ​noemen. ​(pagina ​17, 18)

“Om ​als ​homoseksuele ​christen ​celibaat ​te ​praktiseren, ​in ​een ​poging ​om ​zelfs ​het verlangen naar ​romantische ​liefde ​uit ​te ​wissen, ​vereist ​van ​hen ​om ​te ​leven ​in ​een ​permanente ​angst ​voor seksuele ​intimiteit ​en ​liefde. ​Dat ​is ​een ​heel ​ander ​soort ​van ​zelfonthouding ​dan ​de ​tuchtiging van ​lustvolle ​begeerten ​die ​de ​kerk ​verwacht ​van ​alle ​gelovigen. ​Het ​vereist ​homoseksuele christenen ​om ​muren ​om ​hun ​emotionele ​levens ​heen ​te ​bouwen ​die ​zo ​hoog ​zijn, ​dat ​velen ​het steeds ​moeilijker ​zullen ​vinden ​om ​een ​betekenisvolle ​menselijke ​connectie ​te ​vormen.” ​(pagina 18)

Een ​belangrijke ​tekst ​hierbij ​om ​dit ​te ​overdenken ​is ​1 ​Korintiërs ​10:13: “Meer ​dan ​een ​menselijke verzoeking ​is ​u ​niet ​overkomen. ​En ​God ​is ​getrouw: ​Hij ​zal niet toelaten ​dat ​u ​verzocht ​wordt boven ​wat ​u ​aankunt, ​maar ​Hij ​zal ​met ​de ​verzoeking ​ook ​de ​uitkomst ​geven ​om ​die ​te ​kunnen doorstaan.

”Wat ​de ​praktijk ​heeft ​uitgewezen ​is ​dat ​een ​verplicht ​celibaat ​leidt ​tot ​zware ​depressiviteit, ​met zelfs ​zelfmoordneigingen ​als ​gevolg.

Hoofdstuk ​2 ​- ​Telescopen, ​traditie ​en ​seksuele ​geaardheid

“Professionele ​gezondheidsorganisaties ​hebben ​pogingen ​om ​de ​seksuele ​geaardheid ​van mensen ​te ​veranderingen ​afgewezen. ​Zelfs ​de ​president ​van ​Exodus ​International, ​een voormalige ​ex-homo ​ministry ​om ​hun ​geaardheid ​te ​veranderen, ​heeft ​in ​2012 ​erkent ​dat ​in “99.9%” ​van ​de ​mensen ​waar ​hij ​mee ​gewerkt ​heeft ​“geen ​verandering ​in ​hun ​geaardheid ​heeft ervaren.” ​De ​overweldigende ​meerderheid ​van ​homoseksuele ​mannen ​en ​lesbi’s ​melden ​dat ​hun seksuele ​geaardheid ​vaststaat ​en ​niet ​gekozen ​is.” ​(pagina ​28)

“Als ​we ​willen ​leren ​hoe ​oude ​geschriften ​oorspronkelijk ​werden ​begrepen, ​moeten ​we ​onze moderne ​opvattingen ​opzij ​zetten ​ten ​gunste ​van ​de ​oude ​manier ​van ​denken. ​Geen ​enkele ​oude taal ​had ​woorden ​als ​“homo” ​of ​“hetero”. ​In ​plaats ​daarvan ​geloofde ​het ​meeste ​van ​de ​oude wereld, ​zoals ​Plutarch ​schreef, ​dat ​“de ​passie ​voor ​jongens ​en ​voor ​vrouwen ​afstamt ​van ​één ​en dezelfde ​liefde.” ​(pagina ​36)

Hoofdstuk ​3 ​- ​De ​gift ​van ​celibaat

Celibaat ​is ​altijd ​al ​een ​spirituele ​gift ​geweest ​en ​een ​keus, ​en ​zou ​nooit ​geforceerd ​moeten worden ​op ​iemand. ​(pagina ​44)