Hoopvolle toekomst

Noud Fortuin. Interview met Samuel Jayh.

Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal jullie een hoopvolle toekomst geven. (Jeremia 29:11) Dit is Samuels favoriete bijbel vers. Het bijbel vers is hoopvol en liefdevol, precies zoals Samuel God ziet en zoals hij God heeft ervaren en wil blijven ervaren.

Kerk

Samuel gaat naar de kerk bij GODCentre in Leiden. GOD staat voor God’s Original Design. Samuel legt dit als volgt uit: “Iedereen is belangrijk en iedereen vervult een andere taak in God’s Original Design. Niet alleen in de kerk maar in de wereld. Ga op zoek naar de reden dat je er bent, vind je roeping.” Het klinkt mooi, maar Samuel kan er niet zijn wie hij is. Na zijn coming-out als transgender in de kerk is hij uit de tienerband gezet. Tijdens het kamp sliep hij bij de leiding, en stond hij met zijn oude naam op de lijst. Volgens de leiding was dit om hem en de andere jongeren te ‘beschermen’.

Met ups en downs

In zijn omgeving ondervond hij ook pijnlijke reacties. Toen hij vertelde dat hij zich ‘in hart en nieren’ jongen voelde, werd er voor hem gebeden: niet om steun maar om bevrijding van het kwade dat bezit van hem nam. Hierdoor heeft Samuel zijn gevoelens weer weggestopt. Ver weg, want wat als ze gelijk hadden, wat als het alleen in zijn hoofd zat? Van het wegstoppen van zijn gevoelens werd Samuel ongelukkig en ziek. Hij belandde in het ziekenhuis waar ze niks vonden. Maar door dat ziekenhuis kwam hij wel in contact met een psycholoog die ook bij de genderkliniek op het VUmc werkt. Door deze psycholoog is hij nu wel een stap dichter bij zijn bestemming: hij staat op de wachtlijst van het VUmc.

Liefdevol en trots

Samuel zit op een school met vele culturen en achtergronden. Hij geniet van die diversiteit. “Niemand is hetzelfde. Van die diversiteit kan je leren en word je zelf ook een beter persoon.” Bij veel verschillende culturen verwacht men al snel moeilijkheden bij een coming-out. Samuels school bewees het tegendeel. De héle school reageerde positief. Een docent zei laatst dat Samuel over een aantal jaar nog steeds als voorbeeld genoemd zal worden, over hoe ze willen dat jongeren zichzelf kunnen zijn en worden op school. Samuel voelt zich thuis op school. Naast de school reageren vrienden geweldig, Samuel voelt zich gesteund en zei: “Ik ben gezegend met geweldige vrienden in mijn leven.”

Beeld van God

Ook al is Samuel nog jong, hij weet - zoals in de inleiding al naar voren kwam - goed waar hij in gelooft. Hij heeft op jonge leeftijd zichzelf ontdekt, dit was moeilijk om te combineren met geloof, maar na een jaar is het hem gelukt om zich open te stellen voor Gods liefde. Hij weet nu dat hij die liefde ook mag ontvangen. “Het beeld wat je van God krijgt door de mensen om je heen klopt niet altijd met wie hij werkelijk is. God is Liefde.” En zo hoopt hij dat iedereen dat mag gaan zien.

Samuels beeld van God is vol van hoop en liefde, en ook al kan hierop vertrouwen moeilijk zijn, hij wil ons meegeven dat als je probeert God te blijven zien als hoop-, en liefdevol, je het vanzelf zult gaan ervaren. “Het geloof is niet meer naast me, maar in me.”