Ons bezoek aan “Sodom en Gomorra” bleek toch anders.

Jan-Anne Slot.

In de afgelopen weken ben ik opnieuw geconfronteerd met het idee dat God de steden Sodom en Gomorra vernietigd heeft vanwege de homoseksualiteit die daar plaatsvond. Mijn vrouw en ik zijn voorgangers van Nieuwe Hoop Familiekerk in Hendrik Ido Ambacht en hebben de overtuiging dat God niet tegen homoseksuele relaties is. Dit resulteert erin, dat ik hierover regelmatig met christelijke mensen in gesprek kom. Helaas valt dit niet altijd in goede aarde. Onlangs zijn familieleden van ons nogal overstuur geraakt omdat wij homoseksualiteit in al zijn variaties goedkeuren en geloven dat God dergelijke relaties niet ziet als zonde. God houdt van mensen! Door hun opmerking over Sodom en Gomorra ben ik aan het denken gezet, want in mijn volle evangelische opvoeding hoorde ik regelmatig dat de wereld was als Sodom en Gomorra. Deze bewustwording moest mij er destijds van weerhouden om “wereldse” dingen te doen. Inmiddels zijn wij buitenbeentjes geworden in de evangelische beweging, omdat wij gefocust zijn op de gelijke rechten en gelijke mogelijkheden voor de LHBT-groep in de gemeente van Jezus Christus vanwege Gods liefde voor ieder mens.

De Gay Parade

De Gay Parade is in de ogen van vele christen een buitengewoon voorbeeld van hoe de steden Sodom en Gomorra eruit hebben gezien. Dit maakte dat ik me ben gaan verdiepen in de reden waarom God Sodom en Gomorra vernietigd heeft. Ik ben tot hele andere conclusies gekomen, dan wat de kerk en mijn ouders mij hebben geleerd en wat de meeste christelijke mensen maar aannemen. In deze steden waren namelijk geen openlijke homoseksuele relaties. Het probleem in deze steden was dat men door God zo gezegend en voorspoedig was, dat men bang was dat vreemdelingen, armen en zwervers hun rijkdom kwamen stelen of kwamen souperen. Dit maakte dat men niet gastvrij was, maar bruut, hoogmoedig en bijzonder harteloos. Er waren wetten aangenomen dat wanneer een inwoner een arme te eten gaf deze de doodstraf kreeg. Een dochter van Job is levend verbrand omdat ze elke dag een arme eten bracht. Daarbij werden vreemdelingen weggejaagd en wanneer ze niet weggingen werden deze mensen door de mannen van deze steden in groepsverkrachting ultiem vernederd. Dit alles heeft dus niets met een liefdevolle homoseksuele relatie te maken.

De afgelopen week

De afgelopen week zijn mijn vrouw en ik naar de Gay Pride in Amsterdam geweest. Wij vinden namelijk dat je geen oordeel kunt vellen voordat je iets zelf meegemaakt hebt. Op vrijdagavond vertrokken wij dus naar Amsterdam en het was voor ons een bijzondere ervaring. Sommige straten waren overvol met mensen en we moesten onszelf door de menigte heen persen. Het viel ons op dat er ondanks de drukte niemand geïrriteerd of agressief gedrag vertoonde. De gemoedelijkheid en verdraagzaamheid waren bijzonder groot. Wij hebben in het verleden meer onverdraagzaamheid en irritaties in kerken gezien, dan hier waar werkelijk duizenden mensen waren. In ons hoofd was door de jaren heen een beeld ontstaan dat er op de Pride een grote manifestatie van pervers gedrag plaatsvindt. Die gedachte was gevormd en gevoed door de aversie van anderen over de Gay Pride. Nu wij er zelf zijn geweest, kunnen wij zeggen dat wij eigenlijk geen wanordelijk seksueel gedrag hebben gezien, maar wel heel veel mensen die elkaar liefhebben. We hebben zulke leuke koppels gezien! Wat werden wij geraakt toen wij zagen dat er jonge homojongens innig omarmd en verliefd openlijk konden rondlopen. We zagen veel oudere stellen die dit niet deden, maar naar ons vermoeden door vele jaren van afwijzing en geweld tegen homoseksuelen voorzichtig geworden zijn. Deze dagen hebben ons verrijkt en ons een nog ruimer beeld gegeven. Evelyn en ik houden van mensen en wij willen dat iedereen tot zijn of haar doel komt in het leven. Jammer dat er een feest voor de vrijheid nodig is voor LHBT-groep en dat de rest van het jaar die vrijheid de kop in wordt gedrukt. Laten wij met elkaar werken om deze lieve mensen een gelijkwaardige plaats in onze gemeenten en kerken te geven. Laten wij als christenen de Liefde van God in de praktijk brengen door deze groep van mensen te accepteren en te omarmen. Starheid en kortzichtigheid zullen altijd een vertroebeld beeld geven van het hart van God voor de mens.

Al met al hebben wij een geweldig weekend in Amsterdam gehad en het was een mooie ervaring om de vrijheid die de LHBT-groep deze dagen had, te kunnen beleven en mee te maken. Laten wij samenwerken zodat zij alle 365 dagen in het jaar het feest van de vrijheid kunnen gaan vieren.