Op zoek naar evangelicals …. ’uit de kast’

Anne de Groot.

Mijn naam is Anne de Groot, ben 27 jaar oud en woon in Leeuwarden. Ik werk momenteel aan een onderzoek naar de vorming van de identiteit van evangelische LHBT’-ers. Dit doe ik in opdracht van het COC- Friesland en in het kader van mijn Masteropleiding Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht. Drie jaar geleden heb ik een soortgelijk onderzoek gedaan, eveneens in samenwerking met het COC- Friesland. Hierin lag de focus op de visie op homoseksualiteit in een breed spectrum aan kerkelijke denominaties. In dit onderzoek viel het me op dat er grote verschillen zijn tussen de kerken en dat de meeste frictie in de orthodoxe hoek ligt.

Kerk ‘midden in de samenleving’

Voor velen van jullie als kerkmensen is dat waarschijnlijk wel bekend. Voor mij, als niet-Christen, was het dat niet. Wat me eveneens opviel, was dat er veel nuances bestaan in de opvattingen (lees: Bijbelinterpretaties) van orthodox georiënteerde kerken. Er lijken daarom veel grijze gebieden te liggen tussen afwijzing en omarming. Dit terwijl er vanuit ‘de samenleving’ vaak een beeld lijkt te heersen dat de kerk per definitie afwijzend staat tegenover seksuele diversiteit. Kerk en samenleving lijken dus op dit vlak uiteen te drijven en van elkaar te vervreemden. Wat mij het meest intrigeert zijn kerken in de evangelische hoek. Zij trachten vaak ‘midden in de samenleving’ te staan en een jonge aanhang te hebben. De diensten bij hen zijn allesbehalve traditioneel, terwijl hun opvattingen juist erg orthodox zijn. Gezien deze interessante combinatie heb ik besloten om me in mijn huidige en verdiepend(e) onderzoek op deze stroming te focussen.

Visie van LHBT-ers

In mijn vorige onderzoek richtte ik me op de visie van de kerken en daardoor miste ik de visie van degenen over wie het gaat: de LHBT’-ers zelf. In mijn recente onderzoek wil ik deze groep juist een centrale positie en plek geven. Mijn doel is om een eerlijk beeld te schetsen van wat het inhoudt om als LHBT-er ‘uit de kast’ te komen en juist in een evangelische omgeving. Ik wil dit o.a. bereiken door naar de kerk te gaan en te ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van zo’n kerkgemeenschap. Maar het belangrijkste is natuurlijk om met mensen in contact te komen en in gesprek te gaan, die dit hebben meegemaakt. Teneinde te ervaren hoe ze hun seksuele en religieuze identiteit vorm hebben moeten geven in deze context. En daarom richt ik mijn vraag aan jullie: ik ben op zoek naar mensen die met mij in gesprek willen gaan om hun verhaal te vertellen. Het maakt mij niet uit wat de uitkomst van jou proces is of was, of misschien zit je er nog middenin. Ik ben speciaal geïnteresseerd in jouw verhaal.

Wie wil er meewerken?

Het onderzoek zal medio september gepubliceerd worden bij het COC Friesland. In verband met hun subsidie ben ik uitsluitend op zoek naar mensen die in Friesland in de kerk zitten of hebben gezeten. Uiteraard is deelname geheel anoniem. Mocht je geïnteresseerd zijn om mee te doen aan het onderzoek, dan kun je me bereiken via mail: annedegroot89@live.nl.

Anne de Groot volgt een Masteropleiding Culturele Antropologie* aan de Universiteit Utrecht. Zij deed al eerder onderzoek naar homoseksualiteit in Friese kerken. Het eerdere onderzoek van Anne kunt u vinden op Wijdekerk informeert

* Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie bestudeert de verscheidenheid aan menselijke samenlevingen en culturen, zoals de mens en zijn omgeving, gebruiken, gewoonten, symbolen en religies.