Frederik van Boven, COC Groningen en Drenthe, over wijdekerk

Frederik van Boven.

Sinds mei 2015 ben ik coördinator geloof bij COC Groningen & Drenthe. Het was mijn idee om als lokale COC-afdeling ‘iets met geloof’ te doen. Als agnost heb ik zelf niet direct met dit onderwerp te maken. Maar ik ben wel gelovig opgevoed en weet dat geloof, net als sport, een context is waar lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) het vaak extra moeilijk hebben. In de vrijgemaakt gereformeerde kerk waar ik vroeger heen ging was er één man waarvan iedereen wist dat hij homoseksueel was. Maar er werd niet open over homoseksualiteit gesproken.

Ik heb een kleine werkgroep gevormd en we zijn met dit onderwerp aan de slag gegaan. Met een aantal vrijwilligers hebben we verschillende gelovige holebi’s geïnterviewd, om een beter beeld te krijgen van waar zij tegenaan lopen. Eén van de dingen die uit deze interviews naar voren kwam, was dat christenen vaak terloops negatieve opmerkingen maken over homo’s, die ze niet zo kwaad bedoelen, maar die niet gerelativeerd worden omdat dat er in kerken weinig open en uitvoering over wordt gesproken. Dit werpt voor gelovige holebi’s een hoge drempel op om uit de kast te komen.

Een Katholieke jongeman die we hebben gesproken vertelde ons dat hij bang was geweest voor afwijzing door zijn ouders, al bleek dit achteraf onnodig. "Er viel 20 kilo van mij af toen ik uit de kast kwam en mijn ouders zeiden: ‘geeft niet, maakt niet uit’. Ze hadden me nooit verteld hoe ze over homoseksualiteit dachten, maar als je zolang meeloopt weet je wel hoe er in de kerk over gedacht word. Op het nieuws hoor je hoe de paus erover denkt."

Een vijftiger vertelde ons: "Als er homo’s op televisie waren dan kwam daar een negatieve reactie op. Ook hoorde ik verhalen van homo’s die in elkaar geslagen werden. Dus ik paste wel op en sprak er thuis niet over."

Om dit soort onnodig leed, want dat is het, te voorkomen, maken wij ons sterk voor meer openheid over seksuele en genderdiversiteit binnen kerken. Je kunt er bijna vanuit gaan dat gelovige LHBT’s die uit de kast komen het ergste verwachten, ook als daar geen reden voor is. Maar dat weten ze pas zeker als dit gecommuniceerd wordt. Ik ben daarom heel blij dat wijdekerk in kaart gaat brengen hoe kerken tegenover LHBT’s staan.

Ook hebben we geïnventariseerd wat er al gebeurde in Groningen & Drenthe en waar nog behoefte aan was. Ik kwam als snel uit bij Contrario en de CHJC, die allebei een groep hebben in het Noorden van het land. Vanaf het begin hebben we de samenwerking met hen gezocht. We wilden een aanvulling op hen zijn, geen concurrentie.

We hebben ons daarom gericht op groepen die bij bestaande organisaties minder in beeld zijn. Dat zijn vrouwen, jongeren, en niet-christenen. Zo hebben we vorig jaar een lezing georganiseerd over seksuele diversiteit in de Islam, die door maar liefst 230 mensen bezocht werd. Ook hebben we inmiddels een goedbezochte groep voor lesbische, biseksuele en transgender vrouwen. Deze activiteiten blijken echt te voorzien in een behoefte.

Eén van de vrouwen deelde op onze Facebookpagina haar ervaringen: “Mensen komen samen uit de meest verschillende achtergronden of leeftijden en ieder vecht wel intern wel met iets. Of ze hebben vragen, of zoeken gewoon aansluiting. Hier komen we samen en bespreken we van alles over het geloof maar ook daar buiten. Dit is ontzettend fijn en geeft mij het gevoel dat ik niet alleen ben. Ik voelde mij ontzettend alleen.”

Wijdekerk is weer een goede aanvulling op wat wij doen. Kerken willen niet altijd met het COC samenwerken, omdat het een seculiere organisatie is. Dat er binnen het COC alle ruimte en steun is voor dit onderwerp doet daar niets aan af. Het blijft een interventie van buitenaf. Dan is het fijn dat we hen door kunnen verwijzen naar een christelijke organisatie zoals wijdekerk. Door verhalen en ervaringen te delen dragen zij bij aan de openheid over seksuele en genderdiversiteit binnen de kerk. Dat is belangrijk, want de echte verandering moet van binnenuit komen.

Kijk op de website van COC Groningen en Drenthe voor meer informatie, schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg COC Groningen en Drenthe op Facebook. Frederik heeft ook een eigen weblog, 'LHBT Blog, cultuur & geloof'.