Welkom in Jezus’ naam!

26 Aug 2017

Druipend van het water, maar intens gelukkig! Kopje onder gegaan aan zijn oude leven. Een leven dat hoe langer hoe meer gekenmerkt werd door eenzaamheid en anders-zijn, uitgesloten worden. Het zag er ooit veelbelovend uit. Schatbewaarder van de koningin. Hoe hoog kan je ster rijzen? Okay, het vroeg een offer. Op die positie is trouw aan de koning het hoogste goed. Daar past geen loyaliteit aan anderen, een vrouw, een gezin bij. En dus gecastreerd, ontmand. Het zal hem ongetwijfeld dubbele reacties hebben opgeleverd. Respect en jaloezie. Spot en vernedering. En het is gaan knagen…

 

Maar nu staat hij hier. Gedoopt! Een nieuw leven. Vertegenwoordiger van het nieuwe mens-zijn dat er is in het leven, sterven en opstaan van die vreemde rabbi uit Nazareth. Naast hem staat Filippus. Door God op zijn weg gestuurd. Hij heeft verteld over Jezus. Wat de man had gelezen uit de boekrol van Jesaja ging niet over de profeet zelf. Maar over een andere man. Ook geslacht, publiekelijk vernederd, niet begrepen, voor het leven getekend en, misschien wel de grootste identificatie voor deze Ethiopiër, zonder nageslacht. Het ging over Jezus. ‘Begrijp je wat je leest?’ Nee, hoe zou hij dat kunnen. En Filippus vindt een open hart, verwond, buitengesloten, dat zich kan vereenzelvigen met deze man. Een hart dat openstaat voor een boodschap van hoop, aanvaarding en liefde.

 

Dit is wat hij gezocht heeft. Hierom is hij naar Jeruzalem gereisd. Maar dat is op een teleurstelling uitgelopen. Ook daar uitsluiting. Verminkte mensen, zeker iemand met ‘geplette zaadballen’ zoals het omschreven staat in de wet van Mozes (je krimpt spontaan ineen bij de gedachte, zeker als man), zijn uitgesloten van deelname aan de aanbidding van God. Zelfs de ‘voorhof voor de heidenen’ bleek verboden terrein. Opnieuw was bevestigd dat hij anders is, er niet bij hoort, alleen staat. Je kunt je iets voorstellen bij de teleurstelling en pijn die deze reis hem gebracht moet hebben.

 

Maar alles is omgedraaid. Hier staat hij, druipend en dolgelukkig. Er is een beter verhaal. Van insluiting en hoop, van perspectief en zinvol leven. Mogelijk gemaakt door Jezus. Hij blijkt volwaardig lid te zijn van God schepping. Hij mag bevrijd leven. Van een drukkende last en van de gevolgen van wat een autoritair regime hem had gemeend aan te moeten doen. Hij mag leven, zinvol leven in het rijk van vrede waarover hij ongetwijfeld gelezen moet hebben in de duur betaalde boekrol. Hij mag erbij horen in een totaal nieuwe gemeenschap van mensen van Jezus.

 

‘Laat de eunuch niet zeggen: ‘Ik ben maar een dorre boom’’, schrijft Jesaja in wat wij kennen als hoofdstuk 56 van zijn boek. Maar een paar hoofdstukken verder dan wat onze vriend leest als Filippus langs komt. Een eunuch die God kent en respecteert, krijgt iets beters dan zonen en dochters! Wat nou uitsluiting?

‘Kijk water! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?’ Ontroerende vraag. Aandoenlijk en kwetsbaar. Welkom in het water van de doop. Welkom aan de tafel van deze Jezus. Zijn rijk is er voor onreine Samaritanen, onbesneden heidenen, ontmande eunuchen, gemankeerden, gebrandmerkten, uitgeslotenen, voor jou en mij.

 

Het evangelie gaat via misschien wel de minst waarschijnlijke persoon voor het eerst naar de uiteinden van de aarde. Hier is een hart geraakt en vernieuwd. Hier heeft werkelijke ontmoeting plaatsgevonden. Hier is meer dan een goede uitleg geweest van het goede nieuws van Jezus. Hier is diepe verbondenheid tot stand gebracht. Vernieuwing van perspectief, vernieuwing van hoop, een nieuw, overvloedig leven. Daar gaat het om!

 

Een eunuch is ons voorgegaan. Uitgesloten door de wet, aanvaard door genade. Net als mij. Iedereen mag volgen. Van de ‘meest verwachte’ tot de ‘minst waarschijnlijke’. We gaan het meemaken. Als onze kerken en gemeenten plaatsen zijn van insluiting en aanvaarding, van hoop voor ieder mens. Ieder mens.

 

Hier ben ik veilig, hier ben ik sterk

 

Hier ben ik heilig, dit is mijn kerk

 

Dit is mijn haven, hier leg ik aan

 

Hier kan ik slapen, hier moet ik staan

 

Hier ligt mijn hart voor jou

 

(Tekst uit het lied ‘Hier’ van Blof)

Ds Wieger Sikkema is voorganger bij Evangelische gemeente Berea-noord in Apeldoorn. Deze en ook andere bijdragen kun je vinden op zijn blog.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente berichten

16 Oct 2019

Please reload

Vind je een reactie ongepast?
 
Meld het!

Stichting Wijdekerk

info@wijdekerk.nl

KvK : 70255547

IBAN : NL14 BUNQ 2205 8874 83

RSIN : 858217946

Proclaimer

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zijn/haar verhaal hier kan delen. Dit staat los van de mening van het team over de inhoud. Het is niet aan ons om te oordelen maar om, in navolging van Jezus Christus, elkaar in liefde te aanvaarden. 

 

Auteurs zijn altijd zelf verantwoordelijk voor de inhoud van hun verhaal. Wij als team doen ons uiterste best correcte en authentieke bijdragen op deze website te plaatsen. Als je onjuistheden en/of fouten constateert, dan verzoeken wij je dit bij ons te melden via het contactformulier. Wij zullen deze dan zo snel mogelijk herstellen.

Privacyverklaring

Wij gaan vertrouwelijk om met alle informatie die je ons geeft. Persoons- of adresgegevens gebruiken wij alleen voor het doel waarvoor je ze hebt verstrekt.  Zie hier voor onze volledige privacyverklaring.