Worstelen met God

6 Jul 2017

Er zijn van die momenten in mijn leven waarop ik denk: “Ga toch weg, met al die mooie praatjes over God.” Van die momenten waarop ik niets moet hebben van mensen die het allemaal zo zeker weten en die alleen maar in de wolken lopen.  Mensen die niet van deze wereld lijken te zijn en alleen maar ‘in de HERE’ zijn. Daarnaast lees ik soms lange epistels van mensen die zich alleen maar schijnen bezig te houden met de eindtijd, met Bijbelse profetieën en die hele scenario's kunnen vertellen over hoe het één en ander in de nabije toekomst gaat verlopen. Ik krijg hier soms erg de kriebels van en denk dan: wat moet ik in hemelsnaam met een God die zich voor het karretje van zijn gelovigen laat spannen?

 

Toegegeven, mijn gedachtes en gevoelens worden deels ingegeven door mijn eigen ervaringen. Ervaringen van afwijzing en strikte veroordeling om wie ik ben. Ooit heb ik afstand genomen van mijn eigen geloofsachtergrond en dat is niet makkelijk geweest. Het houdt me zo af en toe nog bezig. Je zou mijn zoektocht door geloof, het loslaten en hervinden wellicht heel goed kunnen omschrijven met de term worstelen: worstelen met God.

 

De worsteling van Jakob

Worstelen met God - dit doet sommigen vast denken aan het verhaal van Jakobs worsteling met een engel zoals je dat kunt lezen in het bijbelboek Genesis in hoofdstuk 32.

 

Volgens de bijbel was Jakob de jongere tweelingbroer van Esau. Bij zijn geboorte ontving hij de naam Jakob (Hebreeuws: Ya'akov) omdat hij bij zijn geboorte de hiel (Hebreeuws: akev) vasthield van zijn broer. Zijn naam betekent zoveel als hielenlichter of verdringer. Zoals zijn naam doet vermoeden, kun je je beter niet inlaten met Jakob: zo heeft hij zijn broer Esau erin geluisd om het eerstgeboorterecht aan hem te geven, in ruil voor een bord linzensoep. En later bedroog hij zijn blinde vader Izaäk door zich als Esau voor te doen en hem zo de zegen te ontfutselen.

 

Later krijgt Jakob een koekje van eigen deeg. Jakob was met zijn oom Laban overeengekomen dat hij zeven jaar voor hem zou werken en dan met Rachel zou mogen trouwen. Tijdens de huwelijksnacht komt hij er achter dat hij door zijn oom is bedrogen. De gesluierde vrouw met wie hij gehuwd is, blijkt Lea blijkt te zijn, de oudere zus van Rachel. Jakob confronteert zijn oom hiermee, maar deze houdt vol dat het normaal is dat de oudste dochter als eerste trouwt. Jakob mag ook met Rachel trouwen als hij belooft nog zeven jaar voor Laban te werken.

 

Inmiddels is het al 20 jaar later. Nu na vele jaren zal Jakob zijn broer Esau gaan ontmoeten. Maar voordat hij zich kan verzoenen met zijn broer, moet Jakob in het reine komen met zichzelf en met zijn verleden. Het verhaal in Genesis 32:24-28 beschrijft wat er in de nacht gebeurt, voordat hij zijn broer ontmoet: Jakob worstelt met een onbekende man. Omdat Jakob gewend is te krijgen wat hij wil, grijpt hij naar de methodes waarmee hij bekend is: hij probeert aan deze man de zegen af te dwingen.

 

Het wonderlijke in dit verhaal is dat Jakob niet van de onbekende man kan winnen, maar toch de zegen van deze man ontvangt. Bij deze gelegenheid ontvangt Jakob de naam Israël. De worsteling met het verleden en de worsteling om met zichzelf in het reine te komen is dus altijd een worsteling met God geweest: het is een worsteling om erkenning en om door God aanvaard te worden.

 

De naam Israël betekent: worstelen (samen) met God. Het is alsof God hier zegt: 'Het is goed Jakob. Ook al keur ik je methodes niet goed, ik heb wel in jou gezien dat het je gaat om Mij: Je hebt geworsteld met Mij, maar vanaf nu worstel ik samen met jou.'

 

In Jakobs levens is daar die worsteling op het moment van een crisis: de gevreesde ontmoeting met zijn broer heeft hem doen piekeren, het heeft hem doen worstelen met zijn leven tot dan toe. Juist in een periode van een persoonlijke crisis kan onze worsteling met God het sterkst zijn. Zo heb ik het persoonlijk ook ervaren. Toch beperkt de worsteling zich niet tot dat ene crisismoment: Feitelijk heeft Jakob gedurende de 20 jaar dat hij zijn broer niet gezien heeft, moeten worstelen om met zichzelf en zijn leven in het reine te komen. Al die tijd heeft hij ook geworsteld met God.

 

Samen met God worstelen

Het verhaal heeft mij in laten zien dat het heel normaal is om te worstelen met God, ook voor mensen die juist heel veel om God geven. Het is heel vertroostend om te weten dat God als het ware zegt: 'Ik aanvaard je geloofsstrijd en je staat er niet alleen voor. Ik worstel samen met jou'.

 

Homo en christen zijn, kan soms voelen als een worsteling. Ervaringen met buitengesloten worden kunnen zelfs tot gevolg hebben dat je niks meer te maken wil hebben met het georganiseerde christendom. Soms vallen er harde woorden waarbij er kritiek geuit wordt op het christendom. Veel van de harde woorden zijn weerspiegelingen van de eigen worsteling met God. Ook buiten de muren van de kerk wordt er veel geworsteld met God. Na mijn eigen vertrek bij de geloofsgemeenschap waartoe ik behoorde, heb ik flink geworsteld met het geloof in God. En als ik heel eerlijk ben kan ik nu niet met zekerheid zeggen of ik in God geloof of niet. Als homo die niet altijd een veilige plaats vindt, is het niet vanzelfsprekend om je geloof te behouden. Het verlaten van mijn geloofsgemeenschap was niet alleen een worsteling met geloof, maar ook worsteling met God zelf. Het is een worsteling waarbij ik de ene keer mezelf zie als een gelovig persoon, maar op andere momenten harde kritiek kan hebben, waarbij ik mezelf wel eens atheïst heb genoemd. Al die tijd is het vooral een worsteling met mijn eigen leven, met mijn eigen pijn en mijn eigen verdriet. Het verhaal van Jakobs worsteling leert mij dat het niet erg is om te worstelen met God. Ik besef dat mijn hele leven een worsteling zal zijn met de uitdagingen die het leven zal brengen. Al die tijd zal het ook worstelen met God zijn. Worstelen met wat anderen over God zeggen en worstelen met mijn eigen tekortkomingen. Vaak willen we dat op eigen kracht doen, maar dan is God er weer en Hij zegt: “Kijk, je hoeft het niet alleen te doen. Ik was er al die tijd al, maar ik zal ook nu samen met jou die worsteling blijven doormaken”.

Raymond Hintjes (Brunssum, 1977) is opgevoed als Jehova's getuige en is zeer actief geweest binnen deze gemeenschap. In 2006 heeft hij met de Jehova's getuigen gebroken, hij is uit de kast gekomen en heeft een relatie met een man. Raymond heeft een studie HBO theologie gedaan en werkt als docent levensbeschouwing in het voortgezet onderwijs. Naast zijn baan heeft hij Religiewetenschappen gestudeerd aan de Radbouduniversiteit.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente berichten

16 Oct 2019

Please reload

Vind je een reactie ongepast?
 
Meld het!

Stichting Wijdekerk

info@wijdekerk.nl

KvK : 70255547

IBAN : NL14 BUNQ 2205 8874 83

RSIN : 858217946

Proclaimer

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zijn/haar verhaal hier kan delen. Dit staat los van de mening van het team over de inhoud. Het is niet aan ons om te oordelen maar om, in navolging van Jezus Christus, elkaar in liefde te aanvaarden. 

 

Auteurs zijn altijd zelf verantwoordelijk voor de inhoud van hun verhaal. Wij als team doen ons uiterste best correcte en authentieke bijdragen op deze website te plaatsen. Als je onjuistheden en/of fouten constateert, dan verzoeken wij je dit bij ons te melden via het contactformulier. Wij zullen deze dan zo snel mogelijk herstellen.

Privacyverklaring

Wij gaan vertrouwelijk om met alle informatie die je ons geeft. Persoons- of adresgegevens gebruiken wij alleen voor het doel waarvoor je ze hebt verstrekt.  Zie hier voor onze volledige privacyverklaring.