Tips van LHBT voor LHBT

Arjanne Burger.

Erik

Vind mensen om je heen die je niet veroordelen. Je komt niet uit de kast om meteen weer in een nieuw kastje te worden geduwd. Vind iemand om mee te praten. Deel je ellende en je hoop. Schelden en boos zijn mag; Gods schouders zijn breed genoeg. Want weet je: Hij draagt niet alleen jóuw ellende.

Ies

Kom veel eerder uit de kast. Wees eerlijk tegen jezelf. Durf je eigen weg te gaan met God, los van wat je kerkelijke omgeving daarvan zal vinden.

Blijf je eigen koers varen. Je hart vertelt je wel wat je moet doen.

Niels

Er ligt geen schuld bij jou. Zoek het hier ook niet. Je bent zoals je bent en dat is prachtig. Dat is goed.

Ga vanuit die basis jezelf ontdekken en wat Gods weg is met jouw leven. En ook zou ik willen zeggen: Laat je seksualiteit ook niet je leven beheersen.

Wouter

Praat met andere (christelijke) LHBT, dat heeft mij het meest geholpen.

Sandra

Kies voor jezelf, laat een ander niet over jouw leven en jouw relatie met God beslissen.

Tim

Je bent goed zoals je bent.

Chris

Geef het tijd en blijf dicht bij God. Hij lijkt soms je grootst vijand, maar geef het aan Hem en volg Hem.

Zorg dat je een klein aantal mensen om je heen hebt die je support geven, ook bij je zoektocht en niet je gedachten manipuleren (onbewust). Mensen die echt het beste met je voor hebben. Ik zelf weet dit: Het komt altijd goed en God zorgt voor je! Je bent fantastisch!

Jelmer

Als jij christen bent en valt onder de LHBT, wil ik tegen jou zeggen: Blijf dichtbij jezelf, luister naar wat God tegen je wil zeggen in de stilte van de storm, zoals bij Elijah. God sprak in een zuchtje wind.

Ben

Zoek je rust bij God, roep het uit naar Hem als je je in de steek gelaten voelt. Hij hoort je, al lijkt het soms of ook Hij je niet hoort. Durf mensen uit je leven te weren die jouw liefde en aandacht niet “waard” zijn. Probeer niet om mensen tevreden te houden, maar kies voor jezelf. Dat is niet egoïstisch, maar je bent het waard!

Raymond

Niet Jezus wijst je af, maar de mensen in de kerk wijzen je af. Ik zie het zo vaak dat gay-mensen niet meer naar de kerk gaan. Doe dat niet! Blijf je gemeente bezoeken. Het is de enige manier om te groeien in je geloof met Jezus. Leg ook niet te veel nadruk op je gay zijn. Het is namelijk niet relevant. Je bent mooi zoals je bent. God heeft je zo gemaakt. Hij houdt van je in al je facetten. Gay of niet gay. De hemel kun je niet verdienen door niet gay te zijn. Jezus aanbidden is de sleutel.

Een van velen

Wees open en oprecht. Mensen hebben vaak vragen. Het is goed om beschikbaar te zijn en te delen. Tenminste binnen je eigen gemaks-grenzen. Ik praat bijvoorbeeld zelf niet met anderen over mijn seksleven.

Rik

Een van velen en lotgenoot, het wordt altijd beter. Soms gaat het langzaam, maar je hoeft het niet

alleen te doen.

J

Als jij hetzelfde doormaakt wil ik je vragen: Hoe het met je gaat ... Wat heb je nodig? Iedereen die je ontmoet, is vechtend in een strijd waar jij niks vanaf weet. Daarom, wees vriendelijk. Altijd!

Arend

Als je dit kent, dat je valt onder de LGTBI’s: Verbind je met God en met de mensen om je heen. Zet de liefde voorop en zorg goed voor jezelf. Sta erboven en accepteer de verdrukking als een cadeautje waar je niet op zat te wachten. Hou vol en groei. (...) Wees dankbaar, altijd. En bedenk dat verdrukking niet een exclusief probleem is als het om je seksualiteit gaat. Kijk breed en relativeer. Heb pijn, maar weiger de slachtofferrol.

Get of your cross, we need the wood.

Sophie

God is erbij!

Gerrit

Zoek contact met andere gelovige, homoseksuele mensen. Je kunt van elkaar leren en elkaar steunen. Breng je pijn en verdriet bij God. Probeer mensen niet te veranderen, laat hen in hun waarde, ook al stellen ze zich naar jou niet netjes op. Neem mensen op wie je kunt steunen in vertrouwen.

Coline

Het komt goed. Blijf jezelf en waardeer jezelf. Er zijn echt mensen die van je houden en God alleen oordeelt over goed en slecht. Wat betreft seksualiteit ook, niet Zijn onderdanen die zelf iets bedacht hebben uit vrees en aangeleerde normen.

Anne

Ga op zoek naar wat bij je past. Als je je niet welkom voelt in je eigen gemeente, kijk dan eens bij de buren. Er zijn zoveel plekken waar je welkom bent.

Anna

Lieve mensen, er zijn genoeg mensen die je kunnen steunen en helpen, het is een mooi avontuur, al lijkt het soms niet zo.

Melle

Doe het, blijf niet waar je bent! Stap eruit en LEEF!

Buurjan

Ik hoop en bid dat je lieve mensen ontmoet die je bevestigen in wie je bent en je zullen zegenen.

Wees er! Je bent een geliefd kind van God.

Frits

Mede pionier: Hou vol. Je bent geliefd! En er komt echt een moment dat je dat zult ontdekken. Je bent goed zoals je bent. Geloof in de Liefde

Jeroen

Tegen andere mensen die celibatair leven zou ik willen zeggen: Haal je kracht en vreugde uit de Heer Jezus alleen. En zoek een kerk waarin iedereen weet dat hij of zij een kruis te dragen heeft. En besef dat je identiteit is wat de bijbel omschrijft als je identiteit: een berouwvolle zondaar, een heilige, een kind van de Heer, en niet homo of hetero. Dat is geen (kern) identiteit.

Marietje

Lieve homo, hou vol. Je bent vooral niet alleen. Spreek erover met iemand die je volledig vertrouwt. Zoek iemand op die mogelijk in dezelfde situatie zit.